Denna integritetspolicy ger dig en översikt över behandlingen av din data hos Zalando. Den gäller för alla webbplatser, appar och andra tjänster och produkter som erbjuds av Zalando.
Så här kan du läsa denna integritetspolicy: Vi erbjuder dig flera olika möjligheter att läsa denna integritetspolicy. Till att börja med innehåller det här avsnittet en del grundläggande uppgifter. Därefter har vi sorterat denna integritetspolicy efter relevanta ämnen och delat upp dessa i enskilda kapitel. Såvida du redan är ett "proffs" kan du hoppa direkt till de enskilda kapitlen via följande rullgardinsmeny.
Vi har försett varje kapitel med en kort översiktstext . Översiktstexten består av en kort sammanfattning av kapitlets innehåll. Såvida du bara vill få en snabb överblick över all databehandling är det lämpligt att läsa översiktstexterna. Såvida du vill göra dig förtrogen med detaljerna kan du klicka på "Mer" under respektive översiktstext. Du kommer då att se kapitlets kompletta innehåll.
Vi har så långt som möjligt försökt undvika korshänvisningar. På detta sätt får du all information förklarad sammanhängande oavsett i vilket kapitel du befinner dig. Om du läser denna integritetspolicy från början till slutet kommer du dock eventuellt märka upprepningar i texten. Vi kunde dock inte helt undvika några få korshänvisningar. Till exempel har vi sammanfattat all landsspecifik databehandling i ett eget kapitel och hänvisar alltid till detta kapitel om landsspecifik databehandling föreligger.
För vilka tjänster och erbjudanden gäller denna integritetspolicy: Vi på Zalando behandlar dina data för det mesta likadant oavsett vilket av våra erbjudanden det gäller. Denna integritetspolicy gäller därför för alla tjänster och produkter som vi erbjuder våra kunder i Europa. Och detta oavsett om vi gör det via en webbplats, en app, i butiker, via telefon på evenemang eller via sociala nätverk eller andra kanaler. För att öka begripligheten använder vi för detta "vanliga fall" begreppet "Tjänster".
Det finns dock även tjänster där vi undantagsvis behandlar dina data annorlunda eller för speciella ändamål. Detta kan bero på tjänstens art eller på landspecifika krav. När vi åberopar dessa fall (alltså "avvikelser från vanliga fall") kallar vi det "tjänstespecifikt" eller "landsspecifikt".
Slutligen bör man beakta att Zalando inte bara är ett enskilt företag. Zalando är en koncern och består därmed av ett flertal företag. Inte alla dessa företag erbjuder dig tjänster eller behandlar dina data. För enkelhetens skull nämns i det följande därför endast de företag i Zalando-koncernen som också verkligen deltar i behandlingen av dina data. När vi i det följande nämner "Zalando", "vi" eller "oss" menas alltid de ansvariga företagen i Zalando-koncernen.
Vad som står i denna integritetspolicy:
Om du har en fråga när det gäller denna integritetspolicy eller ämnet integritetsskydd på Zalando i allmänhet kan du när som helst vända dig till vår Dataskyddsansvarig eller Zalando kundtjänst.
Zalando erbjuder en mängd olika tjänster som du kan använda på olika sätt. Beroende på om du kontaktar oss via webben, på telefon, personligen eller på annat sätt, och beroende på vilka tjänster du använder genereras olika data från olika källor. Många av de uppgifter vi behandlar lämnar du själv när du använder våra tjänster eller kontaktar oss. Till exempel när du registrerar dig och för detta ändamål anger ditt namn eller din e-postadress eller adress. Vi får emellertid också enhets- och åtkomstdata som automatiskt registreras av oss när du interagerar med våra tjänster. Därvid kan det till exempel handla om information om vilken enhet du använder. Vi samlar ytterligare uppgifter genom egna dataanalyser (till exempel i samband med marknadsundersökningar och utvärdering av kunder). Vi kan också få information om dig från tredje part, till exempel kreditupplysningstjänster och betaltjänstleverantörer.
När vi pratar om "dina data" menar vi personrelaterade uppgifter. Detta är all information som vi kan använda för att identifiera dig direkt eller i kombination med annan information. Exempel: Ditt namn, ditt telefonnummer, ditt kundnummer, ordernummer eller din e-postadress. All information som vi inte kan identifiera dig med (inte heller i kombination med annan information), anses vara icke-personrelaterad information. Icke-personrelaterad information kallas också anonyma uppgifter. När vi kombinerar dina personuppgifter med anonym data, kommer alla uppgifter i denna datapost att betraktas som personrelaterad information. Om vi tar bort personuppgifter från information eller från en datapost, kommer de återstående uppgifterna i denna datapost inte längre att betraktas som personrelaterad information. Detta förfarande kallas anonymisering. Principiellt gäller: Om vi ber dig att lämna vissa personliga uppgifter kan du naturligtvis vägra att göra det. Du bestämmer vilken information du ger oss. Möjligtvis kan vi då inte tillhandahålla de önskade tjänsterna (eller endast i begränsad omfattning). Vi kan till exempel inte leverera paket utan att du anger en leveransadress. Om det krävs specifik information (obligatorisk information) i samband med en tjänst, informerar vi dig om detta med hjälp av en motsvarande märkning.
Profildata är personlig och demografisk information om dig själv (så kallade basdata) och dina individuella intressen, som du ger oss vid registreringen för ditt kundkonto. Dina profildata omfattar bland annat:
Obligatorisk information är vanligtvis ditt namn, din e-postadress och ett lösenord som du själv har valt. Din e-postadress och lösenordet blir senare dina inloggningsuppgifter.
För användning av begränsade, avgiftsbelagda eller personliga tjänster kan ytterligare obligatorisk information vara nödvändig, exempelvis ditt födelsedatum eller tilltal (till exempel för att kunna leda dig till den Zalando Shop hemsida som passar ditt kön) eller de märken och klädstilar du gillar.
Profildata kan också omfatta ytterligare uppgifter om din person och dina intressen. Dessa kan redan insamlas vid registrering för tjänsten eller kompletteras först senare. Ett exempel på detta är att du senare lägger till frivillig information till din profil eller om du vill använda ditt kundkonto för att anmäla dig till en tjänst som kräver ytterligare obligatorisk information.
Om du är inloggad på ditt kundkonto kan du där se och i de flesta fall även direkt ändra dina profildata, till exempel för att uppdatera din adress när du har flyttat.
När du kontaktar oss registrerar vi därvid dina kontaktuppgifter. Dina kontaktuppgifter kan beroende på hur du kontaktar oss (exempelvis på telefon eller via e-post) innehålla ditt namn, postadresser, telefonnummer, faxnummer, e-postadresser, detaljer om dina sociala nätverksprofiler (till exempel erhåller vi din Facebook-ID, om du kontaktar oss via Facebook), användarnamn och liknande kontaktuppgifter.
När du beställer något hos Zalando eller handlar på plats exempelvis i Zalando Outlet Store, registrerar vi din shopping-information. Inköpsdata kan innehålla följande information, beroende på typ av försäljning och status för handläggning:
I ditt kundkonto under områdena "Mina beställningar", "Mina returer" och "Min adressbok" kan du alltid se dina viktiga inköpsdata.
Vi erbjuder de vanliga betalningsmetoderna inom e-handeln – i synnerhet förskottsbetalning, kreditkort, PayPal eller mot faktura. För utförandet av betalningen registrerar vi de betalningsuppgifter du har meddelat. Ytterligare betalningsinformation får vi av externa betaltjänstleverantörer och kreditupplysningstjänster som vi samarbetar med för att genomföra betalningar och kreditkontroller. Våra betaltjänstleverantörer erhåller av oss endast uppgifter som krävs för att slutföra betalningen.
Betalningsinformation är till exempel:
Till betalningsuppgifterna hör även annan information som är direkt relaterad till betalningshanteringen och kreditkontrollen. Det gäller exempelvis information som externa betaltjänstleverantörer använder för identifiering, såsom din PayPal-ID (såvida du betalar med PayPal).
Ansvarig för genomförandet av betalningar, fordringshantering och kreditkontroll i samband med alla inköp av privatpersoner i Zalando Shop och andra avgiftsbelagda tjänster från Zalando-koncernen är Zalando Payments GmbH, Charlottenstr. 4, 10969 Berlin, Tyskland.
Kreditinformation består av våra egna uppgifter om din tidigare betalningshistorik hos alla företag i Zalando-koncernen och av kreditvärdering utförd av externa kreditupplysningstjänster. Kreditinformation är ett uttalande om en persons uppskattade ekonomiska prestationsförmåga och villighet. Detta hjälper företag att undvika uteblivna betalningar som förekommer när kunder inte eller inte i rätt tid kan uppfylla sina betalningsskyldigheter. Beaktande av kreditinformation vid valet av betalningssätt ska samtidigt förhindra att vi erbjuder våra kunder betalningsmetoder som inte kan erbjudas dem och att våra kunder åtar sig betalningsförpliktelser som de själva inte kan uppfylla. Kreditinformation tas vanligtvis fram av så kallade kreditupplysningstjänster. Med hjälp de olika uppgifterna beräknar kreditupplysningstjänsterna ett så kallat poängvärde, som bland annat tar hänsyn till de redan befintliga betalningsförpliktelserna och eventuella tidigare uteblivna betalningar. Nämnda poängvärden för en person är statistiskt baserade uppskattningar av risken för en framtida utebliven betalning. Dessa värden redovisas som ett numeriskt värde, till exempel i procent. Vi har endast ett begränsat inflytande på databehandlingen genom externa kreditupplysningstjänster (till exempel om vi lämnar information till kreditupplysningstjänster om ouppfyllda betalningsförpliktelser).
Samarbetet med externa betaltjänstleverantörer och kreditupplysningstjänster sker landspecifikt för att ta hänsyn till landsspecifika specialfall och krav. Under Landsspecifik information kan du ta reda på med vilka externa betaltjänstleverantörer och kreditupplysningstjänster vi samarbetar i de olika länderna. Där hittar du i förekommande fall också särskilda integritetsmeddelanden som vi tillhandahåller på uppdrag av respektive betaltjänstleverantörer och kreditupplysningstjänster.
När du interagerar med våra tjänster samlar vi in information som avslöjar vilka innehåll, ämnen, produkter, produkttyper, varumärken eller stilar du är intresserad av. Vi kan exempelvis med hjälp av inköpsdata, önskelistors innehåll och din ålder (såvida denna information är tillgänglig för oss) samt jämförelser med användare med liknande egenskaper, härleda vilka stilar och produktkategorier du är intresserad av. Detta gör det möjligt för oss att vid din nästa sökning kunna visa dig de produkter som förmodligen är mest relevanta för dig.
Förutom de intressen som du direkt har meddelat kan vi också härleda dina intressen med hjälp av andra uppgifter som registrerats av oss. Om du exempelvis upprepade gånger besöker en viss del av vår Zalando Shop kan vi inom ramen för användningsanalysen och dina åtkomstdata förstå dina intressen (till exempel kan vi härleda att du kan vara intresserad av sport om du regelbundet besöker kategorin "Sportkläder" eller beställer produkter från denna kategori).
För detta ändamål får vid dessutom information och statistik om demografi (såsom ålder, kön, region), uppgifter om enhets- och åtkomstdata samt våra användares intressen. Vi ser därvid till att våra reklampartners gentemot Zalando endast tillhandahåller aggregerad, krypterad eller för Zalando anonymiserad information, så att vi inte kan tilldela uppgifterna till någon viss person, i synnerhet ingen bestämd användare. Denna information kan hjälpa oss att bättre förstå våra användare, t.ex. inom ramen för kundstrukturanalyser och användarsegmentering.
Mer information om behandlingen av dina uppgifter finns under "Hur använder Zalando mina uppgifter för reklamändamål?".
Om du kommunicerar med oss eller andra användare via telefon, post, sociala medier, kontaktformulär eller på annat sätt om produkter (t.ex. produktrecensioner) och andra ämnen registrerar vi innehållet i dina meddelanden.
Vid behov skickar vi dina meddelanden till den avdelning som är ansvarig för ditt ärende, till exempel partnerföretag eller tillverkare. Vid eventuell omdirigering till ett annat företag (till exempel om du skickar oss feedback till tillverkaren av en produkt) har du givetvis möjlighet att informera oss om att dina uppgifter endast får användas av Zalando. I detta fall vidarebefordras din förfrågan inte eller endast utan dina personuppgifter till behörig avdelning, i den mån ditt ärende kan handläggas på detta sätt.
Såvitt du skickar oss meddelanden för andra användare (t.ex. produktrecensioner) via för detta ändamål avsedda funktioner kan dessa publiceras av oss inom ramen för våra tjänster.
Telefonsamtal, exempelvis med vår hotline, spelas in endast med ditt samtycke och endast för de ändamål som samtycket omfattar (till exempel kvalitetssäkring, utbildningsändamål). Samtycket till inspelningen av samtalet är givetvis frivilligt. Du kan återkalla ditt samtycke när som helst med framtida verkan, till exempel genom att be den anställde på telefonen att avbryta inspelningen. Ytterligare information finns under "Vilka är mina rättigheter när det gäller skydd av mina personuppgifter?".
För kommunikation med kunder och användare utnyttjar Zalando även tjänster från sociala nätverk som exempelvis Facebook, Instagram eller Twitter. Vi använder dessa populära plattformar bredvid våra egna kommunikationskanaler för att ge dig ytterligare kontakt- och informationsmöjligheter. Beakta dock att vi inte har något inflytande på de sociala nätverkens användarvillkor och de tjänster de erbjuder och därmed endast i begränsad omfattning kan påverka deras databehandling. Vi ber dig därför att noggrant kontrollera vilka personuppgifter du meddelar oss via de sociala nätverken. Vi har inget inflytande på de sociala nätverkens operatörer, andra användare samt tredje parter, som eventuellt samarbetar med de sociala nätverkens operatörer eller även använder deras tjänster.
I Zalando-tjänster kan det möjligtvis finnas integrerade funktioner från sociala nätverk. Det kan vara Messenger-tjänster och så kallade sociala plugins eller inloggningar som "Logga in med Facebook". Om du aktiverar eller använder dem och är medlem i respektive sociala nätverk erhåller vi uppgifter från respektive leverantörer, som du kan identifieras med. I regel får vi följande uppgifter från sociala nätverk:
För övrigt erhåller vi utan ditt samtycke ingen information från tillhandahållare av sociala nätverk, som du kan identifieras eller kontaktas med.
I samband med reklam via sociala nätverk erhåller vi vanligtvis endast allmän demografisk och intresserelaterad information om effektiviteten hos våra annonser, t.ex. att en viss annons klickades på av en man som är mellan 25 och 34 år gammal, bor i Berlin och intresserar sig för shopping och kläder. Dessa uppgifter och bedömningar kommer från respektive tillhandahållare av det sociala nätverket.
Mer information finns i respektive tillhandahållares användarvillkor och integritetspolicy.
Beakta även upplysningarna om behandling av data från de sociala nätverken i samband med deras funktioner under "Information om webbplatser och appar".
Zalando använder för närvarande Facebook Messenger och sociala plugins/inloggningar från följande sociala nätverk:
För vissa ändamål registrerar vi också information om din enhets aktuella plats när våra tjänster används. Därvid kommer två olika tekniker till användning.
När du delar din enhets platstjänster med en app, en webbplats eller en annan Zalando-onlinetjänst, behandlar Zalando de positionsdata som din enhet identifierar och tillhandahåller oss för att ge dig platsbaserade tjänster.
Med några av våra appar kan du se butiker i ditt område eller få förslag på produkter som matchar den plats där du just nu befinner dig.
Om du tillåter en Zalando app åtkomst till din enhets positionstjänster kommer din position regelbundet att överföras till oss (till exempel även om du just nu inte använder appen). Detta är till för att förbättra användarupplevelsen, till exempel genom att de platsbaserade innehållen laddas snabbare när du använder appen på din position eller för att visa platsbaserade push-meddelanden. Vi kommer inte att skapa några rörelseprofiler med hjälp av dessa uppgifter. Ytterligare information får du vid behov i samband med den platsbaserade tjänsten.
Dessutom samlar vi också positionsdata som härleds från din enhets IP-adress (ner till stadsnivå). För detta ändamål används en anonymiserad IP-adress förkortad till tre siffror. Denna kan därför inte längre användas för att identifiera din internetanslutning eller enhet.
Varje enhet som är ansluten till Internet måste tilldelas ett flersiffrig, unikt nummer (exempel: 193.99.144.85). Detta nummer kallas IP-adress.
De tre första siffrorna i en IP-adress är vanligtvis kopplade till en viss region eller en viss internetleverantör. Därför kan den ungefärliga platsen för internet-anslutningen härledas från IP-adressen.
Denna procedur (så kallad geolokalisering) används av oss och många andra webbutiker, till exempel vid bedrägeribekämpning, för att upptäcka misstänkta beställningar (det kan t.ex. i vissa situationer vara suspekt om en IP-adress från ett land du hittills aldrig har beställt ifrån används för en beställning via ditt kundkonto).
Med några av våra tjänstespecifika användningar kan du dela bilder och andra personliga innehåll med oss eller andra användare för att kommunicera med oss eller andra användare, eller för att personifiera tjänster (till exempel genom att ladda upp en profilbild med hjälp av Zalando-appen bildsökning eller genom att kommunicera med en stylist).
Om du deltar i någon av de kampanjer som Zalando erbjuder (t.ex. pristävling) eller i enkäter (t.ex. intervju för att mäta kundnöjdhet som en del av en marknadsundersökning) ber vi dig om din personliga information.
I samband med en pristävling frågar vi dig vanligtvis efter ditt namn och din e-postadress, så att vi kan informera dig om du har vunnit något samt för att se till att varje deltagare endast deltar en gång i pristävlingen.
I samband med vissa kampanjer och undersökningar kan det förekomma att vi ber om mer information. Det kan exempelvis vara fallet om vi genomför en kampanj tillsammans med en partner och partnern behöver information om dig för att kunna se till att du får din vinst. I dessa fall kommer vi dock alltid att informera dig separat om de uppgifter vi behöver och om hur de används av oss.
För att ta emot och handlägga ansökningar använder Zalando-koncernens företag Zalando SE:s centrala systemet för handläggning av ansökningar.
Webbportalen för Zalandos systemet för handläggning av ansökningar kan nås på: https://jobs.zalando.com/. Zalandos system för handläggning av ansökningar har tjänstespecifika integritetsmeddelanden, som du kan hämta här: [https://jobs.zalando.com/en/privacy-policy/].
När du använder onlinetjänster och mobila tjänster är det oundvikligt att tekniska data genereras och behandlas för att tillhandahålla och visa de erbjudna funktionerna och innehållen på din enhet. Vi kallar dessa data "enhets- och åtkomstdata". Enhets- och åtkomstdata uppstår vid varje användning av onlinetjänster och mobila tjänster. Därvid spelar det ingen roll vem som är tillhandahållaren. Enhets- och åtkomstdata genereras exempelvis vid användning av:
Å ena sidan registrerar Zalando enhets- och åtkomstdata från onlinetjänster och mobila tjänster som Zalando själv erbjuder (t.ex. Zalando Shop). Å andra sidan kan Zalando få enhets- och åtkomstdata från andra företags onlinetjänster och mobila tjänster, såvida de är Zalandos reklampartners eller deltar i samma online reklamnätverk (t.ex. "Googles reklamnätverk"). Ytterligare information finns under "Hur använder Zalando mina uppgifter för reklam?".
Enhets- och åtkomstdata omfattar följande kategorier:
När du aktiverar push-meddelandetjänsten i en Zalando-app, tilldelas du ett slumpmässigt genererat, unikt push-ID för identifiering. Senare kommer vi att skicka detta push-ID tillsammans med de push-meddelanden som skickas till dig till push-servern så att denna kan adressera meddelandet till rätt mottagare, alltså till din enhet.
Zalando behandlar dina uppgifter i enlighet med alla tillämpliga lagar om skydd av personuppgifter. Därvid beaktar vi naturligtvis principerna i uppgiftsskyddslagstiftningen för behandling av personrelaterade uppgifter. Därför behandlar vi dina uppgifter endast för de ändamål som beskrivs i denna integritetspolicy eller vid insamlingen av data. Det handlar i första hand om inköpsprocessen och tillhandahållandet, personalisering och vidareutveckling samt våra tjänsters säkerhet. Dessutom använder vi dina data inom ramen för den strikta tyska och europeiska uppgiftsskyddslagstiftningen, men även för andra ändamål, såsom produktutveckling, vetenskaplig forskning (särskilt inom maskininlärning, artificiell intelligens och djupinlärning) och marknadsundersökning, för optimering av affärsprocesser, behovsbaserad design av våra tjänster samt för personlig reklam.
I detta kapitel informerar vi dig också om med vilken laglig grund (rättslig grund) vi behandlar data för de enskilda ändamålen. Beroende på den rättsliga grunden för vår behandling av dina data har du eventuellt särskilda rättigheter när det gäller skyddet av dina personuppgifter – utöver de rättigheter du alltid har, t.ex. rätten till information Exempelvis har du i vissa fall rätt att invända mot behandlingen av dina uppgifter. Ytterligare information finns under "Vilka är mina rättigheter när det gäller skydd av mina personuppgifter?"
Vi behandlar dina uppgifter enligt beskrivningen i denna integritetspolicy i den utsträckning som är nödvändig för fullgörande av avtal och för tillhandahållandet och utförandet av andra tjänster som du har begärt. Syftet med den databehandling som krävs i varje fall baseras därför på syftet med respektive avtal som ingåtts med dig (inklusive våra allmänna affärsvillkor och eventuella tjänstespecifika affärs- och användarvillkor) eller tjänster som begärs av dig. De viktigaste ändamålen är:
I Zalando Shop kan du via e-post få information om tillgängligheten av slutsålda produkter.
I våra appar kan du via push-tjänst få information om specifika händelser eller erbjudanden och andra ämnen.
Om du deltar i vår online shoppingklubb Zalando Lounge, får du regelbundet vårt Zalando Lounge-nyhetsbrev med information om aktuella försäljningskampanjer.
I den mån som syftet är att genomföra ett avtal som överenskommits med dig eller att tillhandahålla en tjänst som du begärt är den rättsliga grunden GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav b. I annat fall är den rättsliga grunden GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav f, varvid våra legitima intressen är de syften som anges ovan.
Vi behandlar dina data för att tillhandahålla komfortabla och användbara tjänster som på bästa möjliga sätt tillgodoser dina behov och intressen. Eftersom erbjudandet i Zalando Shop innehåller hundratusentals produkter och tusentals varumärken, är det nödvändigt att vi presenterar våra innehåll och erbjudanden behovsanpassade så att du kan hitta de produkter som du verkligen är intresserad av. Detta kräver en användarspecifik bedömning av produkternas och innehållens relevans.
För shopping-personaliseringen i Zalando Shop använder vi enhets- och åtkomstdata som vi registrerar för användningsanalysen. Dessutom använder vi även enhets- och åtkomstdata som vi får av reklampartners medan du besöker Zalando Shop. Om du är inloggad på ditt kundkonto medan du besöker Zalando Shop, använder vi för shopping-personaliseringen även profildata, uppgifter om intressen och inköpsdata. Vi kallar denna form av shopping-personalisering för onsite-optimering. Endast med sådan shopping-personalisering kan vi presentera dig matchande sökresultat, produktförslag, stilrekommendationer och annat innehåll som passar dina faktiska intressen. Utan en sådan shopping-personalisering, som många webbutiker utför som standard idag, vore din sökning efter relevanta produkter mindre komfortabel och långtråkigare. Dessutom skulle våra erbjudanden inte vara så fördelaktiga. Du har naturligtvis tillgång till allt innehåll trots att shopping-personalisering pågår. Tack vare shopping-personaliseringen ser du dock de för dig relevanta innehållen tidigare.
Ytterligare detaljer om hur shopping-personalisering fungerar i Zalandos webbplatser och appar har vi sammanfattat under "Shopping-personalisering".
Mer detaljer om hur personaliserade Zalando-tjänster fungerar finns under "Personaliserade tjänster".
Den rättsliga grunden för behandlingen av dina data för shopping-personalisering inom ramen för personaliserade tjänster är GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav b. Den rättsliga grunden för behandlingen av dina uppgifter inom ramen för onsite-optimering är GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav f, varvid våra legitima intressen är de syften som anges ovan.
Vi behandlar de insamlade uppgifterna om våra kunder för vetenskaplig forskning inom de områden som är relevanta för Zalando. Dessa är i synnerhet forskningsområdena maskininlärning, artificiell intelligens, naturlig språkbehandling och djupinlärning. Forskning på Zalando fokuserar på att lösa de verkliga, dagliga problemen i samband med online shopping och är till för att förbättra och vidareutveckla det befintliga tjänsteutbudet. Vi kan till exempel utveckla appar som kan föreslå produkter som är perfekt anpassade efter dina intressen och behov och som kan identifiera stilar och associera produkter som motsvarar dina verkliga intressen.
Därvid beaktar vi naturligtvis de erkända vetenskapliga standarderna för integritetsskydd. Detta innebär också att vi endast behandlar dina uppgifter för forskningsändamål i sammanfattad, anonymiserad eller pseudonymiserad form, till exempel genom att ersätta alla identifierbara data såsom ditt namn med annan information.
Ytterligare information om ämnet forskning och vetenskap finns på Zalando Research. En överblick över de aktuella forskningsprojekten från Zalando Research kan du hämta här.
Forskning på Zalando omfattar följande syften:
Storleksrekommendationerna för skor i Zalando Shop använder en maskinell inlärningsalgoritm som utvecklats av Zalando Research. För utvecklingen av inlärningsalgoritmen har Zalando Research analyserat inköpsdata med skobeställningar, returer med storlekar som orsak samt uppgifter om storlekar från olika tillverkare. Med hjälp av detta utvecklades en procedur för storleksrekommendation för att förutsäga vilka skomodeller som är för stora eller för små.
Den rättsliga grunden för behandlingen av dina uppgifter inom ramen för de ovan beskrivna forskningsändamålen är GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav f, varvid våra legitima intressen är de syften som anges ovan.
För att motverka risken för överträdelser när det gäller uppgiftsskydd överförs data från användarna av våra tjänster i krypterad form. Detta gäller såväl för beställningen som för inloggning med kundkontot. För detta ändamål använder vi kodningssystemet SSL (Secure Socket Layer). På grund av krypteringen är uppgifter från tredje part inte synliga. För att ytterligare skydda oss mot externa attacker, använder vi speciell säkerhetsteknik som kontinuerligt övervakar våra system och omedelbart upptäcker och indikerar eventuella avvikelser. Dessutom säkrar vi våra system genom tekniska och organisatoriska åtgärder mot förlust, förstörelse, obehörig åtkomst, modifiering eller spridning av kunddata genom obehöriga personer. På detta sätt försöker vi hålla risken för obehörig åtkomst så liten som möjligt, eftersom skyddet av dina uppgifter är vår högsta prioritet. Likväl kan vi inte garantera ett absolut skydd – lika lite som andra företag.
Dessutom använder vi tekniska och manuella åtgärder för att förebygga bedrägerier för att skydda oss och våra användare mot missbruk av personuppgifter, i synnerhet bedrägliga beställningar. För detta ändamål kommer Zalando Payments GmbH vid genomförandet av en beställning att under en pseudonym sammanfatta och utvärdera dina enhets- och åtkomstdata (inklusive IP-adress, identifierare, användarbeteende), inköpsdata och betalningsuppgifter (inklusive adress och annan kreditinformation från externa kreditupplysningstjänster) samt ändringshistoriken för dina profildata (t.ex. när dina leveransadresser ändrades senast). Därvid kommer dataposten också att jämföras med dina tidigare användnings- och beställningsvanor. Därutöver äger också en balansering med de allmänna dataposterna för beställningar som utförts på Zalando (inklusive andra företag i Zalando-koncernen) rum, där bedräglig verksamhet har begåtts eller misstänks. Denna balansering används för att identifiera bedrägerimönster. Genom att jämföra dessa mönster ska bedrägerier och identitetsstöld förhindras.
Efter registrering av kundkontot kommer Zalando Payments GmbH på uppdrag av oss att vidarebefordra ditt namn samt dina adresser i profilen till externa kreditupplysningstjänster. Detta görs för att vi ska vara säkra på att du verkligen är skriven resp. kan nås på de angivna adresserna. Typiska indicier som – oftast i kombination – kan öka sannolikheten för ett bedrägeriförsök är:
Om vårt säkerhetssystem misstänker ett bedrägeriförsök eller ökad risk för bedrägeri, kommer ärendet att vidarebefordras för manuell granskning till Zalandos avdelning för bedrägeribekämpning. Med tanke på risken för bedrägeri vidtas lämpliga förebyggande åtgärder (till exempel tillfällig blockering av kundkontot eller begränsning av de betalningsmetoder som erbjuds).
Rättslig grund:I den mån behandlingen av dina uppgifter sker för att förhindra att du utsätts för bedrägeri är den rättsliga grunden GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav b. För övrigt är den rättsliga grunden för denna behandling av dina uppgifter GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav f, baserat på vårt och andra användares legitima intresse att upptäcka och förhindra bedrägerier och utreda brott.
Innan vi visar dig de betalningssätt som är tillgängliga för ett inköp, utför Zalando Payments GmbH en riskkontroll. För att genomföra riskkontrollen används dina hittills registrerade inköpsdata, betalningsuppgifter, kreditdata, data om din tidigare betalningshistorik samt dina profildata (t.ex. efternamn, förnamn, leverans- och faktureringsadresser, e-postadress, födelsedatum). Kontrollen och utvärderingen automatiseras med hjälp av statistiskt baserade uppskattade värden för risken för utebliven betalning i förhållande till de betalningssätt vi erbjuder. Inom ramen för riskkontrollen överför Zalando Payments GmbH dina uppgifter även till externa kreditupplysningstjänster för att av dessa få allmän information om bedömningen av betalningsspecifika risker för uteblivna betalningar (t.ex. plausibiliteten och aktualiteten i din adressdata) samt i enskilda fall kreditinformation, såsom öppna fakturor och omständigheter, som omedelbart leder till en risk för utebliven betalning (t.ex. insolvens, anstånd med betalning på grund av insolvens). Vilken specifik kreditinformation som beaktas inom ramen för riskkontrollen kan variera från land till land.
Landspecifika uppgifter om de kreditupplysningstjänster som har fått uppdraget att utföra riskkontrollen och den respektive kreditinformation som används finns under a href="#chapter-14">"Landsspecifik information"
.Risken för utebliven betalning bedöms individuellt för varje betalningsmetod i form av ett beräknat värde. Om riskkontrollen får ett positivt resultat kan du välja mellan alla betalningsmetoder som vi erbjuder. Annars kommer vi endast att erbjuda dig vissa betalningssätt. Faktorer som kan påverka en betalningsmetods tillgänglighet är:
Riskkontrollen leder inte till att du inte erbjuds något betalningssätt. Om du inte är införstådd med de betalningssätt vi erbjuder dig kan du meddela oss detta skriftligen eller via e-post till dataskydd@zalando.se. Vi kommer sedan att ompröva beslutet med hänsyn till din ståndpunkt.
Rättslig grund:I den mån du har lämnat ditt samtycke till den ovan nämnda behandlingen av dina data för val av betalningssätt är den rättsliga grunden GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav a (samtycke). För övrigt är den rättsliga grunden GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav f, baserat på vårt legitima intresse att undvika uteblivna betalningar.
Du har rätt att återkalla det samtycke du eventuellt tidigare har lämnat till insamling av kreditinformation för val av betalningsmetoder. Ytterligare information finns under "Vilka är mina rättigheter när det gäller skydd av mina personuppgifter?"
Förutom till Riskkontrollen behandlar Zalando Payments GmbH dina data inom ramen för en automatiserad kreditkontroll innan vi visar dig de betalningssätt som är tillgängliga för ditt inköp. Denna kontroll är till för att förhindra uteblivna betalningar och för vår säkerhet, eftersom man på detta sätt kan upptäcka bedrägerier och andra brott.
Förutom de uppgifter som redan finns tillgängliga för Zalando Payments GmbH används kreditinformation från externa kreditupplysningstjänster i form av poängvärden. Nämnda poängvärden för en person är statistiskt baserade uppskattningar av risken för en framtida utebliven betalning. Dessa värden redovisas som ett numeriskt värde, till exempel i procent. För detta ändamål överför Zalando Payments GmbH på uppdrag av oss de nödvändiga personuppgifterna (vanligtvis är detta för- och efternamn, din adress och eventuellt ditt födelsedatum) till en extern kreditupplysningstjänst. Därvid kan även adressuppgifter för beräkning av poängvärdet beaktas. Kreditupplysningstjänsten använder de data som överförs av oss för att göra en lämplig bedömning av din kreditvärdighet med avseende på respektive beställning, baserad på matematiska-statistiska förfaranden.
Information om de kreditupplysningstjänster som har uppdraget att utföra kreditkontroller i ditt land finns under ”Landspecifik information”. Såvida ditt land inte är med utför vi inga kreditkontroller i ditt land.
Beroende på resultatet av kreditkontrollen, dvs. om det är positivt eller negativt, visar vi dig lämpliga betalningsmetoder som du kan använda för att fortsätta och slutföra ditt inköp.
Om du inte är införstådd kan du meddela oss detta skriftligen eller via e-post till dataskydd@zalando.se. Vi kommer sedan att ompröva beslutet med hänsyn till din ståndpunkt.
Rättslig grund:Den rättsliga grunden för den ovan beskrivna kreditkontrollen är GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav b, eftersom den krävs för genomförandet av förberedande åtgärder för respektive avtal. För övrigt är den rättsliga grunden för denna behandling av dina uppgifter GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav f, baserat på vårt och andra användares legitima intresse för att undvika uteblivna betalningar, upptäcka och förebygga bedrägerier och utreda brott.
Vi använder dina data även för dataanalyser, i reklamsyfte och för marknadsundersökningar. I synnerhet strävar vi efter att uppnå följande ändamål:
Reklamtjänster erbjuds på Zalando av Zalando Marketing Services GmbH. Till webbplatsen från Zalando Marketing Services GmbH
Beroende på syftet använder vi uppgifter som lagras av oss för dataanalyser. För att kunna analysera våra användares inköpsbeteenden använder vi till exempel sammanfattade (aggregerade), statistiska, depersonaliserade (anonymiserade) profildata eller data som endast kan tilldelas personer genom mellanliggande steg (pseudonymiserade profildata), samt inköpsdata och enhets- och åtkomstdata, för att kunna följa upp och analysera inköpsärenden med hjälp av dataanalyser. På detta sätt får vi anonyma eller pseudonymiserade kunskaper om våra användares allmänna användarbeteende.
Vi behandlar dina uppgifter på grundval av en intressebalans för att skydda våra eller en tredje parts (det kan exempelvis vara reklampartners eller handlare som deltar i Zalandos partnerprogram) legitima intressen. Zalandos eller tredje parts berättigade intresse när det gäller databehandling är resultatet av respektive ändamål och har, såvida inte annat anges, med konkurrens och ekonomi att göra.
Rättslig grund:I den mån du har lämnat ditt samtycke till behandlingen av dina data för ovannämnda ändamål, är den rättsliga grunden GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav a (samtycke). För övrigt är den rättsliga grunden för denna behandling av dina uppgifter GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav f, varvid våra legitima intressen är de ovannämnda ändamålen.
Vi använder din information för produkt- och teknikutveckling, inklusive utveckling och förbättring av personaliserade tjänster. Därvid använder vi aggregerade, pseudonymiserade eller anonymiserade data och även maskinella inlärningsalgoritmer, exempelvis från vår forskning, som gör att vi kan utfärda uppskattade värden, prognoser och analyser om våra användares intressen. Vi kan till exempel utveckla appar som kan föreslå produkter som är perfekt anpassade efter dina intressen och behov och som kan identifiera stilar och associera produkter som motsvarar dina verkliga intressen. Databehandlingen för produkt- och teknikutveckling sker i synnerhet för följande ändamål:
Den rättsliga grunden för behandling av dina uppgifter för ändamålen produkt- och teknikutveckling är GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav f, varvid våra legitima intressen är de ovannämnda ändamålen.
Vi kommer vid behov att överföra och behandla dina uppgifter för administrativa och logistiska processer och för att optimera affärsprocesser inom Zalando-koncernen för att göra dem mer effektiva, mer rättssäkra och för att uppfylla våra avtalsenliga och juridiska skyldigheter (t.ex. skyldigheten till lagring enligt handels- och skatterätten). Inom Zalando-koncernen används många system och tekniker gemensamt. På detta sätt kan vi erbjuda en förmånligare, säkrare, mer enhetlig och bättre personaliserad service. Därför har olika företag inom Zalando-koncernen åtkomst till dina uppgifter, i den mån det är nödvändigt för att uppfylla de syften som anges i denna integritetspolicy.
Databehandlingen för företagskontroll och affärsoptimering omfattar till exempel de följande ändamålen:
Den rättsliga grunden för behandling av dina uppgifter för företagsledning och affärsoptimering är GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav f, varvid våra legitima intressen är de ovannämnda ändamålen. I den mån vi behandlar dina data på grund av lagstadgade krav, t.ex. skyldighet att lagra uppgifter enligt skattelagen och på grund av penningtvättskontroller, är den rättsliga grunden GDPR, artikel 6, stycket 1, bokstav c.
Om du har gett oss ditt samtycke till behandling av personuppgifter är det i första hand ditt samtycke som ligger till grund för vår databehandling. Vilka av dina uppgifter vi på grund av ditt samtycke behandlar beror på syftet bakom ditt samtycke. Typiska ändamål är exempelvis:
Du kan återkalla ett tidigare beviljat samtycke när som helst med verkan för framtiden, t.ex. via e-post, brev eller fax.
Om respektive tjänst stöder denna funktion kan du anpassa och återkalla ditt samtycke till mottagandet av nyhetsbrev och andra meddelanden i vårt Preference Center. Länken till Preference Center finns i varje nyhetsbrev. Dessutom finns det en motsvarande avbeställningslänk i varje nyhetsbrev.
Ytterligare upplysningar finns under "Vilka är mina rättigheter när det gäller skydd av mina personuppgifter?"
Om uppgiftsskyddslagstiftningen tillåter det kan vi även utan ditt samtycke använda din information för nya ändamål, till exempel vid genomförande av dataanalyser och vid vidareutveckling av våra tjänster och innehåll. Förutsättningen för detta är att dessa nya ändamål som uppgifterna ska användas för ännu inte var fastställda eller förutsebara vid insamling av uppgifterna i fråga. Dessutom måste de nya syftena vara förenliga med de syften, som uppgifterna ursprungligen insamlades för. Exempelvis kan ny juridisk eller teknisk utveckling och nya affärsmodeller och tjänster leda till nya ändamål för behandling.
Utvecklingen och tillhandahållandet av personaliserade funktionaliteter och tjänster är vår högsta prioritet. Oberoende av plats, tid och använd enhet, erbjuder vi dig en individuell shoppingupplevelse och ett erbjudande som matchar dina individuella intressen. Behandlingen av dina uppgifter för personalisering av våra tjänster är därför en integrerad beståndsdel av Zalandos prestationer.
Med personaliserade tjänster kan vi erbjuda dig bättre, mer praktiska och säkrare tjänster. För detta ändamål använder vi dina personrelaterade uppgifter för att fastställa dina behov och intressen. På grundval av detta kan vi erbjuda dig mer relevanta innehåll som bättre motsvarar dina behov och intressen. Du har naturligtvis fortfarande åtkomst till samtliga innehåll. Tack vare personalisering ser du dock för dig relevanta innehåll tidigare eller innehåll presenteras för dig på ett speciellt sätt (t.ex. i form av individuella produktrekommendationer)..
De flesta av våra personaliserade tjänster kräver att du skapar ett kundkonto så att vi kan lagra de uppgifter vi registrerar om dig på en central plats.
Till ditt kundkonto lagras information som vi registrerar om din person och ditt kundnummer (CustomerID). Kundnumret är en slumpmässigt genererad sifferföljd som inte innehåller några personuppgifter. Dina uppgifter kommer att kopplas till ditt kundnummer för att kunna tilldelas ditt kundkonto. Dessutom fungerar kundnumret också som en pseudonym.
Valet av personaliserat innehåll sker principiellt på grundval av alla uppgifter som sparats i ditt kundkonto.
I den mån som enhets- och åtkomstdata används som inte lagras till ditt kundkonto, kommer dessa endast att användas pseudonymiserade (t.ex. i samband med ditt kundnummer, men inte i samband med ditt namn eller annan direkt identifierbar profilinformation) för respektive personalisering och endast för den tid användningen pågår.
Vi använder inte:
I ditt kundkonto kan du när som helst se den största delen av den information som vi har lagrat om ditt kundkonto. Vid behov kan du även redigera dessa data där och på detta sätt påverka personaliseringen, till exempel genom att meddela dina preferenser.
I den mån personaliseringen baseras på enhets- och åtkomstdata, kan du förhindra registreringen av dessa uppgifter genom att inaktivera registrering av dessa data med spårningsverktyg. Beakta dock att du får mindre eller inga personaliserade innehåll och tjänster. Beakta att de data som används för de personaliserade tjänsterna även behövs för andra ändamål (inklusive tillhandahållandet av våra tjänster). Registreringen av de för detta ändamål använda uppgifter avslutas därför inte genom inaktiveringen. Den reklam som då presenteras för dig kommer dock inte att vara personaliserad.
Vi använder din information för att tillhandahålla Zalandos webbplatser och appar. Förutom enhets- och åtkomstdata som är förknippade med varje användning av dessa tjänster, beror typen av de uppgifter som behandlas och syftet med behandlingen i synnerhet på hur du använder de funktioner och tjänster som tillhandahålls genom våra tjänster. Dessutom använder vi de uppgifter som genereras vid användning av våra tjänster för att ta reda på hur vårt online-erbjudande används. Bland annat använder vi denna information inom ramen för shopping-personalisering, för att förbättra våra tjänster och för personaliserad reklam.
Tjänstens respektive ansvarige leverantör hittar du på webbplatsens redaktionsruta.
I princip samlar vi in alla uppgifter som du ger oss direkt via våra tjänster.
Vid varje åtkomst till våra servrar och databaser genereras enhets- och åtkomstdata som loggas in i så kallade serverloggfiler. IP-adressen som finns i dessa kommer kortfristigt att anonymiseras i slutet av respektive åtkomst, så fort lagringen inte längre är nödvändig för att upprätthålla funktionsdugligheten på resp. webbplats.
Såvida det är tillgängligt och aktiverat på din enhet registrerar vi också ett enhetsspecifikt identifieringsnummer (t.ex. ett så kallat "Reklam-ID", om du använder en Android-enhet resp. "Ad-ID", om du använder en Apple-enhet). Denna enhetsidentifiering tilldelas av tillverkaren av enhetens operativsystem och kan läsas och användas av webbplatser och appar för att presentera innehåll på grundval av dina användarvanor. Om du inte vill detta kan du när som helst inaktivera det i enhetens webbläsarinställningar eller systeminställningar.
För användare som registrerar sig för ett kundkonto eller en annan tjänst installerar vi en lösenordsskyddad personlig åtkomst. Om du inte loggar ut efter det att du har loggat in med dina inloggningsuppgifter, kommer du automatiskt att stanna kvar inloggad för de flesta av våra tjänster. Beroende på typ av tjänst används för detta ändamål en cookie eller en liknande teknik. Den här funktionen ger dig möjligheten att använda en del av våra tjänster utan att behöva logga in på nytt varje gång. Av säkerhetsskäl kommer du dock att bli ombedd att mata in ditt lösenord igen, till exempel om du vill ändra din profilinformation eller om du vill placera en beställning. Ytterligare information hittar du på "Personaliserade tjänster".
Våra tjänster kan innehålla sociala pluginprogram ("plugins") från olika sociala nätverk. Med hjälp av dessa pluginprogram kan du exempelvis dela innehåll eller rekommendera produkter. Standardmässigt är pluginprogrammen avstängda och skickar därför inga uppgifter. Genom att klicka på en motsvarande knapp (t.ex. "Aktivera Social Media") kan du aktivera pluginprogrammen. Med hjälp av ett klick kan man åter inaktivera pluginprogrammen. När pluginprogrammen är aktiverade kommer din webbläsare att etablera en direkt anslutning till webbservrarna i respektive sociala nätverk. Pluginprogrammets innehåll överförs då från det sociala nätverket direkt till din webbläsare och integreras av denna i vår webbplats. Genom att integrera pluginprogrammen får det sociala nätverket upplysningen att du har anropat den motsvarande sidan på vår webbplats och kan registrera din enhets- och åtkomstdata. Om du är inloggad på det sociala nätverket kan detta också tilldela besöket till ditt konto i respektive sociala nätverk. Om du interagerar med pluginprogrammen, exempelvis klickar på Facebooks "Gilla-knapp" eller lämnar en kommentar, kommer motsvarande information att skickas direkt från din webbläsare till det sociala nätverket och lagras där. Syftet med och omfattningen av datainsamlingen och vidare behandling och användning av uppgifterna genom sociala nätverk samt dina rättigheter i detta sammanhang och inställningsalternativ för att skydda din integritet, redovisas i respektive nätverks eller webbplatsers integritetspolicy. Respektive länkar finns nedan. Även om du inte är inloggad i de sociala nätverken kan webbsidor med aktiva sociala pluginprogram skicka data till nätverken. Genom ett aktiv pluginprogram placeras en cookie med ett ID varje gång webbplatsen anropas. Eftersom din webbläsare skickar denna cookie utan att fråga varje gång du ansluter till en server, kan det sociala nätverket i princip skapa en profil med de webbplatser användaren som hör till detta ID har anropat. Och det skulle då också absolut vara möjligt att senare åter tilldela den här identifieraren en person – till exempel vid senare inloggning på det sociala nätverket.
På en del webbsidor använder vi pluginprogram från det sociala nätverket facebook.com, som drivs av Facebook Inc., 1601 S. California Ave, Palo Alto, CA 94304, USA ("Facebook"). Länken till Facebooks integritetspolicy finns här: Integritetsmeddelanden från Facebook.
På en del webbsidor använder vi pluginprogram från det sociala nätverket Twitter, som drivs av Inc., 795 Folsom St., Suite 600, San Francisco, CA 94107, USA ("Twitter"). Länken till Twitters integritetspolicy finns här: Integritetsmeddelanden från Twitter.
På en del webbsidor använder vi pluginprogram från det sociala nätverket Pinterest, som drivs av Pinterest Inc., 651 Brannan Street, San Francisco, CA 94103, USA ("Pinterest"). Länken till Pinterests integritetspolicy finns här: Integritetsmeddelanden från Pinterest.
I våra tjänster kan vi erbjuda dig att registrera dig hos oss direkt från ditt konto på sociala nätverk. Om du vill använda den här funktionen kommer du först att omdirigeras till respektive sociala nätverks erbjudande. Där kommer du att bli ombedd att logga in med ditt användarnamn och lösenord. Naturligtvis noterar vi inte dina inloggningsuppgifter. Om du redan är inloggad kommer detta steg att hoppas över. Efteråt kommer respektive sociala nätverk att informera dig och be dig att bekräfta vilka uppgifter som ska överföras till oss (t.ex. offentlig profil, vänlista, e-postadress och nuvarande bostadsort). Med de överförda uppgifterna skapar vi ditt kundkonto, varvid din vänlista naturligtvis inte lagras av oss. Därutöver finns det ingen varaktig koppling mellan ditt kundkonto och ditt konto på det sociala nätverket. Dessutom får vi data från sociala nätverk från tillhandahållarna av respektive sociala nätverk.
Våra tjänster använder enhets- och åtkomstdata från användningsanalysen för shopping-personalisering. Beroende på typ av tjänst används dessutom vanlig spårningsteknik, exempelvis spårningspixlar och cookies för identifiering eller jämförbara ID (så kallad märkning). Därutöver kan även våra reklampartner registrera dina enhets- och åtkomstdata för att ge oss information om dina intressen och demografiska uppgifter (t.ex. ålder, kön, region) under din användning av våra tjänster. På detta sätt kan vi visa dig reklam och/eller särskilda erbjudanden med ett innehåll som motsvarar dina intressen (till exempel produktrekommendationer som tar hänsyn till att du de senaste dagarna endast har tittat på sportskor). Därvid är vårt mål att göra vårt erbjudande så attraktivt som möjligt för dig och att visa dig reklam som matchar dina intressen. Naturligtvis kan du fortsätta att använda alla innehåll och funktioner. Denna Onsite-optimering tillåter oss att först visa dig innehåll och funktioner som är mer relevanta för dig. Onsite-optimeringen sker automatiskt genom våra system, som uppfattar att användarna i stor omfattning har anropat produkter och innehåll av vissa kategorier.
Ytterligare upplysningar finns under "Hur använder Zalando mina uppgifter för reklam?"
Om du inte vill ha onsite-optimeringen kan du när som helst inaktivera den här funktionen:
Våra webbplatser använder cookies. Att acceptera cookies är ingen förutsättning för att besöka våra webbplatser. Vi vill dock påpeka att våra webbplatser eventuellt endast har begränsade funktioner om du inte accepterar cookies. I din webbläsare kan du ställa in att en lagring av cookies endast accepteras när du godkänner det.
Cookies är små textfiler som sparas av din webbläsare och som lagrar vissa inställningar och data för delning med vår webbserver.
Principiellt skiljer man mellan två olika typer av cookies, så kallade sessionscookies, som raderas så snart du stänger din webbläsare och temporära/permanenta cookies, som lagras under en längre period. Denna lagring hjälper oss att anpassa våra webbplatser och tjänster på ett motsvarande sätt och underlättar din användning, till exempel genom att spara vissa inmatningar från dig så att du inte ständigt behöver upprepa dem.
De cookies som används av våra webbplatser kan komma från Zalando eller från reklampartners. Om du endast vill acceptera Zalando-cookies, men inte cookies från våra reklampartners, kan du välja en motsvarande inställning i din webbläsare (till exempel "Blockera cookies från tredje part"). I allmänhet kan du med hjälpfunktionen på din webbläsares menyrad se hur du avvisar nya cookies och tar bort sådana du redan har fått. Vi rekommenderar att du på gemensamt använda datorer som är inställda för att acceptera cookies och flash-cookies loggar ut komplett när du slutat använda våra webbplatser.
Våra tjänster använder tre kategorier av cookies:
För vår Zalando Shop har vi sammanställt landsspecifika översikter över alla cookies som används. Dessa finns under "Upplysningar om de enskilda webbplatserna".
Zalando-appar är tillgängliga via app-plattformar från tredje part, så kallade App Stores (t.ex. Google Play och Apple App Store). Nedladdningen förutsätter därför i förekommande fall en registrering i respektive App Store. Zalando har inget inflytande på behandlingen av dina uppgifter i samband med din registrering och användning av dessa App Stores. Ansvarig i detta avseende är endast operatören av respektive App Store. Vid behov bör du informera dig direkt hos operatören av respektive App Store.
Såvida det operativsystem som du använder har en egen funktion för att dela app-innehåll, kan du anropa dessa i våra appar via dela- eller rekommendera-knappen för att dela innehåll eller rekommendera produkter. Beroende på din enhets eller ditt operativsystems funktioner och konfiguration kan du på detta sätt även använda sociala nätverk för att dela.
Vi vill påpeka att delningsfunktionen som används av vår app är en funktion som tillhör operativsystemet. Vi får inte reda på något om din kommunikations mottagare och innehåll. Mer information om delningsfunktionen och dess konfigurationsmöjligheter får du av din enhets tillverkare.
Vilka sociala nätverk som är tillgängliga för dig för att dela innehåll beror på vilka sociala nätverk du är medlem i och hur du har konfigurerat ditt medlemskonto och din enhet. Ytterligare information hittar du i respektive integritetspolicy för de sociala nätverk som du använder.
Funktionerna i några av våra appar använder din enhets tjänster för positionsbestämning för att samla platsdata. Detta görs med syftet att kunna erbjuda dig app-baserade tjänster och innehåll som är anpassade till din nuvarande plats. En app kan till exempel visa dig butiker i din omgivning och föreslå produkter som matchar vädret på den plats där du vistas för tillfället. Om du tillåter att appen får åtkomst till tjänsterna för positionsbestämning kommer den plats där du vistas att överföras regelbundet till oss. Vi kommer inte att skapa några rörelseprofiler med hjälp av dessa uppgifter.
Våra appar kan använda push-meddelanden för att informera dig om specifika händelser eller ämnen, även om du för tillfället inte aktivt använder appen. Push-meddelanden är en app-specifik form av meddelanden som vi direkt kan nå dig med. Om du inte vill detta kan du när som helst inaktivera push-tjänsten via enhetens inställningar och i inställningarna i appen.
Om du aktiverar push-meddelandetjänsten kommer din enhet att tilldelas ett specifikt push-ID. Av tekniska skäl kan inga push-meddelanden skickas till dig utan ett push-ID. Ett push-ID är krypterade, slumpmässigt genererade sifferföljder.
För vissa funktioner behöver våra appar åtkomst till specifika gränssnitt och data på din enhet. Beroende på vilket operativsystem du använder kan detta delvis kräva ditt uttryckliga tillstånd. Nedan förklarar vi vilka behörigheter (i den mån det är relevant för behandlingen av dina data) vår app i förekommande fall begär och för vilka slags funktioner dessa behörigheter krävs. Du kan när som helst anpassa behörighetsinställningarna i din enhets systeminställningar.
Våra webbplatser och appar innehåller cookies och liknande spårningsteknik från reklampartners som driver ett online reklamnätverk. På så sätt kan även vår reklampartner registrera dina enhets- och åtkomstdata och visa dig personaliserad reklam på andra webbplatser och i appar även från andra tillhandahållare. Denna reklam är då baserad på dina intressen (t.ex. reklam som fokuserar på produkter som du tidigare tittat på i Zalando Shop).
Ytterligare upplysningar finns under "Hur använder Zalando mina uppgifter för reklam?"
Du kan när som helst inaktivera behandlingen av dina data för retargeting:
Vi använder vanlig spårningsteknik för utvärdering av enhets- och åtkomstdata i alla våra tjänster. På detta sätt kan vi lära oss hur våra användare i allmänhet använder vårt erbjudande. Därvid används cookies för identifiering och andra jämförbara identifierare. På så sätt lär vi oss till exempel vilka innehåll och ämnen som är särskilt populära, vid vilka tillfällen våra tjänster används särskilt ofta, från vilka regioner (ner till stadsnivå) våra tjänster används och vilka webbläsare och enheter våra användare i regel brukar använda.
Inom ramen för användaranalysen utför vi en och en annan gång så kallade A/B-tester. A/B-tester är en särskild variant av användaranalys. A/B-testning (även känt som split-test) är ett sätt att jämföra två versioner av en webbsida eller app för att se vilken version som har bäst prestanda, är populärare eller hjälper användarna att snabbare hitta de innehåll som söks. Genom att skapa en version A och en version B och genom att testa båda versionerna erhåller man uppgifter som gör det lättare och snabbare att fatta beslut om ändringar av tjänster och innehåll.
Vilka spårningsverktyg som används i våra webbplatser och appar kan du ta reda på under "Upplysningar om enskilda webbplatser".
Där hittar du också information om inaktivering av användaranalysen.
Du kan när som helst inaktivera behandlingen av dina uppgifter för användaranalysen:
Vi erbjuder dig olika nyhetsbrevstjänster. Du kommer att få information om de ämnen som omfattas av de enskilda nyhetsbreven. Ytterligare upplysningar får du när du registrerar dig för en nyhetsbrev tjänst. Dessutom finns det även servicespecifika nyhetsbrev, som är fasta beståndsdelar i en speciell tjänst. Till exempel får du vårt Zalando Lounge nyhetsbrev endast om du är deltagare i Zalando Lounge- Shopping-Club. Vid användning av vårt nyhetsbrev registrerar vi också enhets- och åtkomstdata.
För att skicka våra nyhetsbrev (till exempel Zalando Shop nyhetsbrev) som kräver registrering använder vi det så kallade dubbel opt-in eller enkel opt-in (beroende på land), dvs. vi kommer endast att skicka dig ett nyhetsbrev om du tidigare uttryckligen har samtyckt till att vi ska aktivera vår nyhetsbrevstjänst. Såvida ditt land kräver dubbel opt-in måste du dessutom ha bekräftat att den e-postadress du har angett är din. För detta ändamål skickar vi dig ett e-postmeddelande och ber dig bekräfta att du är ägare till den angivna e-postadressen genom att klicka på en länk som finns i det här e-postmeddelandet. Möjligtvis avstår vi från denna åtgärd om du redan i ett annat sammanhang har bekräftat att du äger den här e-postadressen.
Om du inte längre vill ha nyhetsbrev från oss kan du när som helst invända mot dem utan att det medför några andra kostnader än överföringskostnaderna enligt normal taxa. Ett skriftligt meddelande (t.ex. e-post, fax, brev) till det ansvariga Zalando-företaget räcker. Naturligtvis innehåller även varje nyhetsbrev en länk för att säga upp abonnemanget.
Om du vill säga upp Zalando-nyhetsbrevet från Zalando shop, kan du också inaktivera den här tjänsten i vårt Preference Center. Länken till vårt Preference Center finns i varje nyhetsbrevs e-postmeddelande.
När du registrerar dig för ett nyhetsbrev lagrar vi automatiskt din IP-adress och tidpunkterna för registreringen och bekräftelsen. På så sätt kan vi bevisa att du faktiskt har registrerat dig och vid behov identifiera eventuella missbruk av din e-postadress.
Vi registrerar enhet- och åtkomstdata som genereras i samband med din interaktion med ett nyhetsbrev. För denna utvärdering innehåller nyhetsbrev referenser till bildfiler som finns lagrade på vår webbserver. När du öppnar ett nyhetsbrev laddar ditt e-postprogram dessa bildfiler från vår webbserver. Vi registrerar därvid de genererade enhets- och åtkomstdata i en pseudonymiserad form under ett slumpmässigt genererat identifieringsnummer (nyhetsbrev-ID), som vi inte kommer att använda för din identifiering utan ditt samtycke. På detta sätt kan vi förstå om och när du har öppnat vilka utgåvor av ett nyhetsbrev. Även länkarna i nyhetsbrevet innehåller ditt nyhetsbrev-ID, så att vi kan registrera vilka innehåll som intresserar dig. Med de uppgifter som erhållits på detta sätt skapar vi en användarprofil till ditt nyhetsbrevs ID. Därmed kan vi personalisera nyhetsbrevets innehåll för att matcha dina intressen och användarvanor och statistiskt analysera hur våra användare använder vår nyhetsbrevstjänst. Vi länkar dessa uppgifter till de data som vi registrerar inom ramen för användaranalysen.
Denna shopping-personalisering är en fast integrerad del av Zalando Shop nyhetsbrev.
Du kan när som helst invända mot nyhetsbrev-analysen genom att inaktivera respektive nyhetsbrevstjänst. Naturligtvis finns det också en avbeställningslänk i varje utgåva av vårt nyhetsbrev. Ytterligare information hittar du också under „Vilka är mina rättigheter när det gäller skydd av mina personuppgifter?“
Alternativt kan du inaktivera visning av bilder i ditt e-postprogram. I det här fallet kommer du dock inte längre att kunna se nyhetsbrevet fullständigt.
I samband med våra tjänster presenterar vi dig information och erbjudanden från Zalando på grundval av dina intressen. Dessa individuella produktrekommendationer är tillgängliga oavsett om du har prenumererat på ett nyhetsbrev eller inte. För valet av individuella produktrekommendationer använder vi i enlighet med de lagstadgade bestämmelserna huvudsakligen dina tidigare inköpsdata och intresseuppgifter med beaktande av de intressen, preferenser och profildata som du meddelat oss.
Om du inte längre vill få individuella produktrekommendationer från oss, så kan du när som helst inaktivera den här tjänsten:
Vi använder de uppgifter som lämnats i samband med en beställning av Zalando-kuponger för att kontrollera och handlägga beställningen samt för att skicka och lösa in kupongen. Detta inkluderar loggning och behandling av data relaterade till användning av uppgifter som är kopplade till kuponger, i synnerhet för att förhindra bedrägerier.
För detta ändamål lagrar vi dessutom följande data:
Dina uppgifter används av oss och våra reklampartners för personaliserad reklam, som visas för dig i Zalando-tjänsterna och på andra tillhandahållares webbplatser och appar. För detta ändamål använder vi och våra reklampartners vanlig internetteknik. På detta sätt kan vi använda vår reklam målinriktat för att förse dig med reklam och erbjudanden som verkligen är relevanta för dig. Detta gör det möjligt för oss att bättre motsvara våra användares behov när det gäller personalisering och att upptäcka nya produkter och att varaktigt få dig intresserad av våra tjänster genom en mer personlig shoppingupplevelse.
Om du letar efter sportskor på en av Zalando reklampartners webbplats kan vi ta hänsyn till denna information när du söker efter produkter i Zalando Shop. Så kan vi till exempel i kategorin "skor" först visa sportskor eller redan på startsidan rekommendera sportskor. Om du meddelar oss dina preferenser i ditt kundkonto eller redan har köpt sportartiklar hos oss, kan även dessa uppgifter beaktas i samband med våra rekommendationer.
Reklamformat som används av Zalando och Zalando reklampartners innehåller presentationer i Zalando Shop (som en del av onsite- och in-app-optimering), reklamannonser i sociala medier (t.ex. Facebook Ads, Instagram Ads, YouTube Video Ads) och reklamytor, som förmedlas av de online-reklamnätverken som Zalando använder, såsom DoubleClick by Google.
Reklamtjänster erbjuds på Zalando av Zalando Marketing Services GmbH. Till webbplatsen från Zalando Marketing Services GmbH
Zalando säljer inga personuppgifter. Om våra reklamkunder bokar ett Zalando reklamformat hos Zalando Marketing Services GmbH, kommer de utan ditt uttryckliga samtycke inte att få några uppgifter som de kan kontakta eller identifiera dig med. Våra reklamkunder får av oss endast anonyma, aggregerade rapporter med information om effektiviteten och räckvidden av våra reklamtjänster. Dessa rapporter baserar på egna undersökningar av Zalando Marketing Services GmbH. I vissa fall tas även hänsyn till sammanfattade rapporter som vi får från våra reklampartners och sociala nätverk. Dessa visar till exempel hur våra reklamtjänster har påverkat försäljningen till olika grupper av kunder.
För att sammanställa målgrupper använder vi våra egna kunskaper från dataanalysen om användarnas och kundernas användnings- och inköpsbeteende samt vår marknadsundersökning om användarsegmentering, som vi tillämpar på användaruppgifter som registrerats av Zalando. Därvid beaktar vi i synnerhet aggregerade, pseudonymiserade eller anonymiserade inköpsdata, sökhistorik, intresseuppgifter och demografiska profildata samt enhets- och åtkomstdata.
En målgrupp kan exempelvis vara: "Kvinnor mellan 25 och 35 år som är modemedvetna, intresserade av sport och som har beställt en produkt från Adidas förra året".
Våra reklampartners har också möjlighet att ge oss ytterligare egna uppgifter för användarsegmentering som de själva har insamlat. Reklampartnerna måste gentemot Zalando åta sig att endast överföra aggregerade, krypterade eller för Zalando anonyma data, så att vi inte kan tilldela data till någon speciell person, i synnerhet ingen särskild användare av Zalando Shop. För vissa målgrupper baseras målgruppens skapande dessutom på användarens surfbeteende. Detta är fallet om reklamen endast ska presenteras för användare som nyligen har besökt en viss webbplats eller sökt efter specifika innehåll.
Vi använder den ovannämnda informationen inom ramen för onsite-optimeringen för att ge dig mer relevanta rekommendationer och innehåll när du söker efter produkter, anropar din feed eller besöker en produktkategori. Onsite- och in-app-optimering baseras på cookies och liknande identifieringsteknik för pseudonymiserad registrering av enhets- och åtkomstdata. Dessa uppgifter används inte för att personligen identifiera dig, utan är till för en pseudonym utvärdering av din användning. Dina uppgifter kommer aldrig att sammanföras permanent med andra personrelaterade uppgifter om dig. Med denna teknik kan vi visa dig produkter och/eller speciella erbjudanden och tjänster, som är baserade på enhets- och åtkomstdata (till exempel reklam som anpassats till att du de senaste dagarna endast har tittat på sportkläder).
Om du inte vill ha onsite-optimeringen kan du när som helst inaktivera den här funktionen:
När vi genomför reklamåtgärder via sociala nätverks reklamformat (t.ex. YouTube, Facebook, Instagram), har vi möjlighet att i krypterad form till respektive sociala nätverk vidarebefordra information om Zalando Services användare (t.ex. enhets- och åtkomstdata såsom reklam- och cookie-ID, e-postadresser ), som vi tror tillhör en viss reklamkunds målgrupp eller har vissa egenskaper (t.ex. åldersgrupp, region, intressen).
Respektive sociala nätverk kommer då – antingen i vårt uppdrag som orderhandläggare eller med användarens samtycke – att dekryptera de data som överförs av oss. Användaren (i den mån han är medlem i respektive sociala nätverk) kommer då inom ramen för sitt respektive användarförhållande med nämnda sociala nätverk att se den reklam som vi har bokat.
Om du inte vill att vi använder din information för att visa dig personaliserad reklam i sociala nätverk, kan du inaktivera att dina uppgifter vidarebefordras:
Om du har samtyckt till att vi vidarebefordrar dina uppgifter till sociala nätverk kan du återkalla ditt samtycke när som helst.
Eventuellt har du dessutom möjlighet att inaktivera användningen av dina personuppgifter för personaliserad reklam direkt hos respektive tillhandahållare genom de sociala nätverk du använder. För ytterligare information bör du vända dig direkt till dessa:
Facebook (Facebook, Instagram):
Google (Googles reklamnätverk, YouTube, Google sökmotor):
Reklampartner som driver ett online-reklamnätverk kan använda cookies och liknande teknik för pseudonym spårning av användarbeteende baserat på enhets- och åtkomstdata i Zalando Shop och på andra tillhandahållares webbplatser och appar. Dessa reklampartner använder de registrerade uppgifterna för att fastställa sannolikheten för att de tillhör den målgrupp vi vänder oss till och beaktar detta vid val av reklamannonser på de reklamytor som förmedlas via nämnda online-reklamnätverk. Denna standard internetteknik kallas retargeting. Retargeting gör det möjligt för oss att leverera reklam som är så relevant som möjligt för dig. Dessutom blir det möjligt att mäta reklamens effektivitet och kontrollera redovisningen av de kampanjer som våra reklampartner genomfört.
Ytterligare information får du av respektive reklamytors operatörer och från de online-reklamnätverk som har hand om förmedlingen. En översikt över våra reklampartner och upplysningar om inaktivering finns under "Upplysning om enskilda webbplatser".
Du kan när som helst inaktivera behandlingen av dina data för retargeting:
Beakta att de uppgifter som används för retargeting även krävs för andra ändamål (inklusive tillhandahållandet av våra tjänster). Registreringen av de för detta ändamål använda uppgifter avslutas därför inte genom inaktiveringen. Den reklam som då presenteras för dig kommer dock inte att vara personaliserad.
Zalando lämnar endast dina uppgifter till tredje part om detta är tillåtet enligt tysk eller europeisk uppgiftsskyddslagstiftning. Vi har ett mycket nära samarbete med vissa tjänsteleverantörer, såsom i området kundtjänst (t.ex. hotline-tjänsteleverantörer), tekniska tjänsteleverantörer (t.ex. operatörer av datorhallar) eller logistikföretag (t.ex. postföretag som DHL). På uppdrag av oss får dessa tjänsteleverantörer principiellt endast behandla dina uppgifter under särskilda villkor. I den utsträckning som vi använder dem som orderhandläggare, kommer tjänsteleverantörerna endast att få tillgång till dina uppgifter i den mån och för den tid som krävs för tillhandahållandet av respektive tjänst. Om du handlar hos en Zalando-partner, skickar vi vissa av dina inköpsdata till denna Zalando-partner (t.ex. ditt namn och din leveransadress), så att nämnda Zalando-partner kan leverera de beställda varorna till dig.
Inom Zalando-koncernen används många system och tekniker gemensamt. Detta gör att vi kan erbjuda dig en förmånligare, bättre, säkrare, mer konsekvent och intressant tjänst. Därför får dessa företag och avdelningar inom Zalando-koncernen tillgång till dina uppgifter, som de behöver för att uppfylla våra avtalsenliga och lagstadgade skyldigheter eller för att uppfylla sina respektive funktioner inom Zalando-koncernen.
För leverans av beställningar samarbetar vi med externa transporttjänsteleverantörer (till exempel DHL). Dessa transporttjänsteleverantörer får av oss följande uppgifter för att kunna utföra resp. uppdrag:
Inom ramen för Zalando-partnerprogrammet gör vi det möjligt för andra handlare (så kallade Zalando-partners) att sälja sina produkter (så kallade Zalando-partnervaror) via vår Zalando Shop. Inom ramen för Zalando-partnerprogrammet fungerar Zalando Shop som en försäljningsplattform för förmedling av köpeavtal. Under respektive Zalando-partnervara visas då "Försäljning och leverans genom vår partner" samt namnet på respektive Zalando-partner.
När du beställer en Zalando-partnerartikel, kommer varan i regel att skickas ut direkt från varje Zalando-partner. För detta ändamål vidarebefordrar vi dina inköpsdata till Zalando-partnern. Dessa omfattar:
I vissa fall respektive i vissa länder kan vi också överföra din e-postadress eller ditt telefonnummer, men endast om det krävs för att möjliggöra att varan levereras till dig.
Även om du köper en vara från Zalando av en Zalando-partner är det Zalando som är ansvarig för behandlingen av dina uppgifter. Dina uppgifter kommer varken att behandlas gemensamt med en Zalando-partner eller på uppdrag av en Zalando-partner. Zalando garanterar att Zalando-partner inom ramen för Zalando-partnerprogrammet inte har kontroll över behandlingen av dina uppgifter. Såvida du av Zalando köper artiklar eller varor från en Zalando-partner, överför Zalando endast de förut nämnda uppgifterna till Zalando-partnern, som krävs för att fullgöra sina tjänster gentemot dig, dvs. för att kunna leverera den av dig köpta varan. Om Zalando av tidigare nämnda skäl överför dina uppgifter till en Zalando-partner, säkerställer Zalando genom avtal med partnerna att dina uppgifter endast kan behandlas av Zalando-partner för ovan angivna syften.
Beakta att Zalando-partnerna har sin egen integritetspolicy. Dessa finns vanligtvis på respektive partners sidor i Zalando Shop och/eller på respektive Zalando-partners webbplatser. Zalando ansvarar inte för Zalando-partners bestämmelser om skydd av personuppgifter. Detta gäller även för partnerns databehandling.
Vi samarbetar med tjänsteleverantörer inom området teknik för att kunna förse dig med våra tjänster. Till dessa tjänsteleverantörer hör exempelvis Telekom Deutschland GmbH, Salesforce.com EMEA Ltd. eller Amazon Web Services, Inc. Såvida dessa behandlar dina uppgifter utanför Europeiska Unionen kan det hända att din information överförs till ett land med en lägre standard när det gäller behandling av personuppgifter än den som gäller för Europeiska unionen. I sådana fall ser Zalando till att de berörda tjänsteleverantörerna, genom avtal eller på annat sätt, garanterar en likvärdig nivå av dataskydd.
Samarbetet med externa kreditupplysningstjänster vid bedrägeribekämpning, val av betalningsmetod och kreditkontroll är landsspecifikt för att kunna ta hänsyn till landspecifika specialfall och krav. Under Landsspecifik information kan du ta reda på med vilka externa betaltjänstleverantörer och kreditupplysningstjänster vi samarbetar i de olika länderna. Där hittar du i förekommande fall också särskilda integritetsmeddelanden som vi tillhandahåller på uppdrag av respektive betaltjänstleverantörer och kreditupplysningstjänster.
I samband med reklamkampanjer överför vi data till tillhandahållare av sociala nätverk inom ramen för lagstiftningen för skydd av personuppgifter. Ytterligare information finns under "Hur använder Zalando mina uppgifter för reklam?".
Vi överför data till brottsbekämpande myndigheter eller andra tredje parter i den mån vi är skyldiga att göra det på grund av beslut av myndigheter eller domstol eller för rättsliga åtgärder eller lagföring.
Enligt respektive lagstadgade förutsättningar har du följande lagstadgade rättigheter när det gäller din personuppgifter: Rätt till tillgång (GDPR, artikel 15), rätt till radering (GDPR, artikel 17), rätt till rättelse (GDPR, artikel 16), rätt till begränsning av behandling (GDPR, artikel 18), rätt till dataportabilitet (GDPR, artikel 20), rätt att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet (GDPR, artikel 77), rätt att återkalla samtycke (GDPR, artikel 7, stycke 3) samt rätt att göra invändningar mot vissa databehandlingsåtgärder (GDPR, artikel 21). Kontaktuppgifterna för dina ansökningar finns under "Kontaktperson".
Viktiga upplysningar:
I regel räcker det med att du skickar din ansökan via den e-postadress som finns lagrad i ditt kundkonto.
Vi kommer att lagra dina personrelaterade data så länge, som det krävs för de ändamåls som nämns i denna integritetspolicy. Detta gäller i synnerhet för fullgörandet av våra avtalsenliga och lagstadgade skyldigheter. I förekommande fall kommer vi även att lagra dina personuppgifter för andra ändamål, om och så länge lagen tillåter oss en fortsatt lagring för specifika ändamål, inklusive för att försvara rättsliga anspråk.
Om du stänger ditt kundkonto tar vi bort alla uppgifter som är lagrade om dig. Om en fullständig borttagning av dina data av lagstadgade skäl inte är möjlig eller inte krävs, kommer de att spärras för vidare behandling.
När data spärras, säkerställer man genom en begränsning av behörighet för åtkomst och andra tekniska och organisatoriska åtgärder att endast ett fåtal anställda får tillgång till nämnda data. Dessa anställda får då endast använda de spärrade uppgifterna för de fastställda ändamålen (t.ex. vid en skattegranskning för inlämnande till skattemyndigheten).
En spärrning sker exempelvis i följande fall:
I enligt lag tillåtna fall kan man avstå från borttagning i den mån det handlar om anonyma eller pseudonymiserade uppgifter och borttagning skulle göra en behandling på grund av vetenskaplig forskning eller statistiska ändamål omöjlig eller mycket svårare.
Dina personuppgifter överförs hos oss säkert i krypterad form. Detta gäller för din beställning och även för kundens inloggning. Vi använder därvid krypteringssystemet SSL (Secure Socket Layer). Dessutom skyddar vi våra webbplatser och andra system genom tekniska och organisatoriska åtgärder mot förlust, förstörelse, åtkomst, modifiering eller spridning av dina uppgifter genom obehöriga personer.
När vi vidareutvecklar våra webbplatser och appar och implementerar ny teknik för att förbättra vår service, kan det hända att ändringar i dessa integritetsmeddelanden blir nödvändiga. Vi rekommenderar därför att du läser igenom denna integritetspolicy då och då.
Frågor om dataskydd i Zalando-koncernen kan när som helst riktas till vårt uppgiftsskyddsombud. Detta når du enklast på dataskydd@zalando.se.
Kontakt till Zalandos uppgiftsskyddsombud:
Datenschutz (uppgiftsskydd)<
Zalando SE<
Tamara-Danz-Str. 1
10243 Berlin
Telefax: +49 (0)30 2759 46 93
E-Mail: dataskydd@zalando.se
Vår databehandling kan variera från land till land. Här kan du ta reda på vilka landsspecifika avvikelser som finns.
Tjänsteleverantören för kreditupplysningar om konsumenter i Tyskland är Infoscore Consumer Data GmbH, Rheinstraße 99, 76532 Baden-Baden, Tyskland.
Detaljerad integritetsinformation från Infoscore Consumer Data GmbH enligt GDPR artikel 14, i synnerhet information om affärssyfte, om datalagringsändamål, om mottagare av uppgifter samt om dina rättigheter när det gäller skydd av personuppgifter gentemot Infoscore Consumer Data GmbH finns här resp. på https://finance.arvato.com/icdinfoblatt.
Tjänsteleverantören för kreditupplysningar om konsumenter i Österrike är CRIF Bürgel GmbH, Radlkoferstraße 2, 81373 München, Tyskland
Detaljerad integritetsinformation från CRIF Bürgel GmbH enligt GDPR artikel 14, i synnerhet information om affärssyfte, om datalagringsändamål, om mottagare av uppgifter samt om dina rättigheter när det gäller skydd av personuppgifter gentemot CRIF Bürgel GmbH här: https://www.crifbuergel.de/sites/default/files/documents/informationsblatt_dsgvo.pdf.
Tjänsteleverantören för kreditupplysningar om konsumenter i Schweiz är CRIF Bürgel GmbH, Radlkoferstraße 2, 81373 München, Tyskland
Detaljerad integritetsinformation från CRIF Bürgel GmbH enligt GDPR artikel 14, i synnerhet information om affärssyfte, om datalagringsändamål, om mottagare av uppgifter samt om dina rättigheter när det gäller skydd av personuppgifter gentemot CRIF Bürgel GmbH här: https://www.crifbuergel.de/sites/default/files/documents/informationsblatt_dsgvo.pdf.
Tjänsteleverantören för kreditupplysningar om konsumenter i Nederländerna är Experian Nederland B.V., Grote Marktstraat 49, 2511 BH Den Haag, Nederländerna
Tjänsteleverantören för kreditupplysningar om konsumenter i Belgien är Infoscore Consumer Data GmbH, Rheinstraße 99, 76532 Baden-Baden, Tyskland
Tjänsteleverantören för kreditupplysningar om konsumenter i Sverige är UC AB, Årstaängsvägen 21B, 117 88 Stockholm, Sverige
Tjänsteleverantören för kreditupplysningar om konsumenter i Norge är Experian AS, Karenslyst Alle 8 B, PO Box 5275 Majorstuen, 0303 Oslo, Norge
Tjänsteleverantören för kreditupplysningar om konsumenter i Finland är Suomen Asiakastieto Oy, Työpajankatu 10 A, 00580 Helsingfors, Finland
Här kan du informera dig om vilka cookies vi använder. Till översikten över alla cookies som används kommer du här [https://www.zalando.se/cookies]