För att förbättra användarupplevelsen på Zalando använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan accepterar du användandet av cookies.Jag accepterar.

Returnera en vara

Du har alltid 100 dagars returrätt på ditt köp hos oss.

 

1) Börja med att registrera din retur via ditt användarkonto.
a) Gå till ditt användarkonto och klicka på "Returnera artikel" i menyn till vänster

b) Klicka sedan på knappen "Starta returprocessen här" under bilden till höger.

c) Nu ser du en lista på dina senaste beställningar. Klicka på ”Returnera produkt från denna beställning” för att välja vilka produkter du vill returnera. 
Om du är osäker på vilken beställning det gäller kan du klicka på pilarna bredvid beställningsnumret för att se mer detaljer. Om beställningen inte finns med i listan har det antagligen gått mer än 100 dagar och det är därför för sent att returnera varor från beställningen.

d) Välj den eller de produkter du vill returnera från beställningen genom att klicka i rutan till vänster om produktbilden.

e) Välj sedan varför du vill returnera varan i rullistan ”Välj returorsak” till höger.

f) Klicka på knappen ”Fortsätt” för att gå till nästa steg.

g) Nu är du i returprocessens sista steg. Kontrollera att alla uppgifter stämmer. Klicka på ”Tillbaka” om du vill ändra dina val. Om allt stämmer klickar du på ”Fortsätt”. Nu är din retur registrerad hos oss!

h) Om du behöver skriva ut en extra retursedel kan du även göra det efter att du har registrerat din retur. Du kan också välja att få en utskriven retursedel skickad till dig per post, observera att det kan ta upp till sex arbetsdagar (mån-fre) innan den kommer fram.

2) Packa varorna ordentligt och fäst returetiketten på paketet
Du kan skicka varorna i Zalandokartongen eller någon annan lämplig förpackning. Det är däremot viktigt att själva varorna har kvar sin originalförpackning, till exempel skokartongen eller etiketten på klädesplagg. Annars kan vi inte godkänna din retur. 

Retursedeln inklusive etikett hittar du i paketet. Efter att du har registrerat returen via ditt användarkonto kan du också skriva ut en extra retursedeln via ditt användarkonto.

Fäst returetiketten på paketet, fyll i den andra delen av retursedeln och lägg den i paketet. Förslut sedan ditt returpaket ordentligt.

Returnera varor från olika beställningar i samma paket
Det går självklart bra att lägga varor från olika beställningar i ett och samma returpaket! Du registrerar då alla returer via ditt användarkonto som vanligt (se steg 1). Sedan fäster du en av returetiketterna ovanpå paketet, och lägger de andra retursedlarna inuti paketet. Det är viktigt att du får med en returetikett för varje beställning, annars kan vi inte registrera din retur.

När du lägger varor från olika beställningar i ett och samma returpaket kan det ta lite längre tid för oss att registrera din retur än när du returnerar beställningarna var för sig.

3) Lämna in returpaketet hos närmaste postombud
Du behöver inte betala något – returkostnaderna har vi redan betalat!

4) Bekräftelse och återbetalning
Normalt tar det upp till två veckor för en retur att komma fram och registreras på vårt lager. Så fort din retur har registrerats får du en bekräftelse per mejl. Har du redan betalat för varorna får du pengarna tillbaka. Det kan ta upp till 5 bankdagar innan återbetalningen syns på ditt konto, beroende på vad du har för bank.

Läs allt om återbetalning här.

Obs: Är storleken på klädetiketten en annan än du förväntade dig? Vi konverterar internationella storlekar – så prova om varan passar innan du returnerar den till oss!

 

Hittar du inte vad du letar efter?