Faq | Pre-owned | Vilka är villkoren för att sälja mina artiklar?

Vilka är villkoren för att sälja mina artiklar?

Om du har artiklar som är som i nyskick i din garderob, kan du skicka dem till oss i utbyte mot ett presentkort från Zalando. Alternativt kan Zalando donera värdet till ett lokalt ändamål.

Hur säljer jag artiklar till Zalando?

Klicka här för att läsa instruktionerna för att sälja artiklar.

Vad händer med artiklarna jag säljer?

Vi lagrar dina artiklar och säljer dem under rätt säsong genom bästa möjliga försäljningskanal. Vissa varor lämpar sig bättre för försäljning offline, medan andra säljer bättre genom onlinekanaler. Kort sagt tar vi på oss din försäljningsrisk och gör vårt bästa för att minimera den genom våra försäljningsmöjligheter.

Kvalificerar sig alla produkter för Pre-owned?

Artiklarna måste vara som i nyskick. Vi kan inte godkänna:

- Artiklar med tecken på användning, så som fläckar, hål eller lukt

- Intima artiklar, så som underkläder eller badkläder

- Förfalskade artiklar och/eller artiklar utan märkeslapp

- Barnkläder

- Basplagg, exempelvis enkla, enfärgade t-shirts

- Smycken, halsdukar eller hattar

Artiklar som fortfarande befinner sig inom sin 100 dagars returperiod

Trots att vi godkänner de flesta märken som säljs av Zalando - och många fler! - godkänner vi inte alla märken. Artiklar som redan har köpts som Pre-owned hos Zalando och som uppfyller våra övriga krav kan säljas till Pre-owned.

Hur kan jag använda mitt tillgodohavande?

Du kan själv bestämma vad du vill använda ditt tillgodohavande till. Du kan lösa in det som ett presentkort på Zalando eller välja att få det donerat. Om du väljer att donera beloppet, kommer Zalando att donera hela värdet för dina sålda varor till Röda Korset eller WeForest.

Hur fungerar donationen av tillgodohavandet?

När du väljer att donera stödjer du respektive ändamål genom att avstå från kompensationen för dina inlämnade varor. Vi hjälper till att donera värdet till din valda välgörenhet. Tillsammans kan vi göra upprensningen i din garderob ännu bättre och förlänga livet för dina kläder.

Spelar det någon roll om jag har köpt varan från Zalando eller inte?

Så länge som varorna lever upp till våra kriterier spelar det inte någon roll var de köptes.

Vad händer ifall mina varor inte godkänns?

Om varorna inte godkänns i varukontrollen (till exempel på grund av tecken på användning) kommer de skickas tillbaka till dig eller doneras till välgörenhet efter konsultering.

Om paketet inte kan levereras tillbaka till dig, kommer det gå i retur till vårt lager och ligga kvar där i två veckor. Ifall du inte kontaktar oss inom de två veckorna, kommer varorna att doneras.

Vi ber dig att inte skicka in varor som inte lever upp till kriterierna för godkända varor. På så sätt kan vi undvika onödiga transporter.

Behöver jag betala något för tjänsten? Är frakten gratis?

Tjänsten är helt gratis. Du behöver inte betala frakten för leveranser eller returer.

Hur många varor kan jag sälja på samma gång?

Du kan lämna in upp till 20 varor på en gång. Tänk på att inte lägga i fler varor än de du har registrerat i din inlämningsbox.

Kan jag skicka in fler än en inlämningsbox på en gång?

Nej, du kan bara registrera en inlämningsbox åt gången. Efter att vi har kontrollerat och bearbetat den på vårt lager kan du registrera en ny inlämningsbox.

Vi ber dig att skicka alla varor från din inlämingsbox i ett paket. Ifall ditt paket inte är stort nog ber vi dig vänligen att registrera varan eller varorna i din nästa inlämningsbox.

Skiljer sig prissättningen för nya varor som fortfarande har etiketten kvar?

Alla varor måste vara som i nyskick. Priset ändras inte om etiketten fortfarande finns kvar.

Måste alla varor ha en tvättrådslapp?

Nej, alla varor behöver vara märkta med märkes- och storlekslapp, men en lapp med tvättinstruktioner är inte obligatoriskt.

Var hittar jag presentkortskoden för min inlämningsbox?

Du kan antingen hitta presentkortskoden bland dina mejl, eller i din användarprofil under “Dina försäljningar och donationer”.

Vad händer om jag ångrar mig?

Efter att du har registrerat din inlämningsbox kan du avbryta den i din garderob under en kort tidsperiod. Om det alternativet inte längre är tillgängligt ber vi dig ta kontakt med kundtjänst.


Kan du inte hitta svaret du letar efter?
Kontakta oss direkt
Ring oss

Våra specialister är redo att hjälpa dig. Väntetiden kan vara upp till 2 minuter.

Måndag till fredag mellan 08.00 - 20.00

Din inkorg

Men gör det till mode

Registrera dig för nyhetsbrev från Zalando!

Ställ in dina preferenser

Vad är du mest intresserad av?

Läs mer under vår sekretesspolicy. Du kan när som helst avsluta prenumerationen utan kostnad.