Brand Diaries

Om North Face

The North Face firar 25 år med ikoniska Nuptse-jackan och nya innovationer är på gång.
 

"Folk brukade kalla mig friluftsnörd. Idag blir jag kallad hipster", säger Michael Horsch och skrattar medan han kärleksfullt stryker över sitt något slitna, blå och svarta vintage-exemplar av Gore-Tex-jackan från The North Face. "Det är ett positivt tecken att en produkt behåller sitt värde."

Horsch, som sitter i ett gult tvåmeters kupoltält vid VF-koncernens huvudkontor i Stabio, Schweiz, berättar om jackan som han köpte 1992. The North Faces produkt- och försäljningschef bodde då i Schwarzwald i Tyskland och var på jakt efter slitstarka ytterplagg för en planerad resa till Kanada. Det var då han upptäckte The North Face Gore-Tex Fantasy Ridge jackan. Med den höga kragen och skalet i nylon höll den för alla prövningar som den utsattes för.

 
 

Och det är här som vi hittar The North Faces DNA – i förmågan att skapa produkter som håller för tidens tand, och för naturens element. Alpinistmärket är känt för sina robusta, hållbara produkter, till exempel den populära Nuptse-jackan (som är döpt efter ett berg i Nepal, nära Everest), treklimatsjackan och vandrarkängor. The North Face grundades 1966 i San Francisco av Doug Tompkins, och man tillverkade från början ryggsäckar och alpinistutrustning. Snart utökades dock sortimentet med kläder och importerade skor från Italien.

Det geodetiska tältet som Horsch sitter i är ett av varumärkets mest ikoniska produkter, och det revolutionerade campingbranschen på 1970-talet med sina välvda stänger och ihåliga kropp. 1985 skapades den första Gore-Tex-jackan för aktiva alpinister i behov av plagg som kunde motstå nötning och ge extra skydd. Sju år senare föddes den pösiga Nuptse-jackan. Den är välisolerad och håller sin bärare varm, oavsett om man befinner sig vid Everests base camp i 40 minusgrader eller i Stockholm en gråruggig vinterdag då termometern visar 7 plusgrader. Nästa år kan vi förvänta oss en mer komprimerbar jacka i nya färgvarianter och tryck.

 
Vi drivs hela tiden av en längtan att skapa nya innovationer och bevisa att vi kan göra saker ännu bättre.

2017 fyller Nuptse-jackan 25 år. Det är också det år då The North Face utökade sitt urban exploration-sortiment och gick från att vara ett renodlat alpinistmärke till att även inkludera livsstilssegmentet. "Vi ser inte oss själva som ett alpinistmärke utan ett märke som gör det möjligt för människor att utforska olika saker. Med åren har ordet "utforska" fått en vidare innebörd. Du kan ju utforska din egen trädgård, eller din egen stad", förklarar Horsch.

Urban Exploration-serien lanserades 2014 och riktade sig till japanska konsumenter som tweakade traditionell alpinistutrustning för stadsbruk. De senaste tillskotten till serien – kavajer, jackor, långa kappor och byxor med Apex Flex, en stretchig Gore-Tex-konstruktion – har tagits fram med stadsbon i åtanke, någon som kanske cyklar till jobbet och behöver plagg som täcker jobbkläderna samtidigt som de ger både värme och flexibilitet. Materialen är både andnings- och packbara.

 
 

"En jacka som du har på dig i stan behöver inte vara lika robust som jackan du använder på dina bergsäventyr. Därför kan den vara lättare", förklarar Horsch. "När du går till jobbet en vanlig dag kan det vara kallt utomhus, samtidigt som det är både varmt och fuktigt i tunnelbanan. Då vill du ha plagg som andas. Gärna plagg som är multifunktionella."

Alla produkter från The North Face är multifunktionella och har testats av idrottare i de hårdaste väderförhållanden som står att uppbringa på vår jord. Bergsklättraren Alex Honnold och alpinisterna Jimmy Chin och David Göttler blev för några år sedan ambassadörer för varumärket. Utan dem skulle The North Face inte veta om de nya produkterna fungerar i riktigt extrema klimat.

"Vi drivs hela tiden av en längtan att skapa nya innovationer och bevisa att vi kan göra saker ännu bättre. Vi kommer från bergen. Och det vill vi aldrig glömma. Därför är idrottarna våra försökskaniner. Om produkterna fungerar på Everest kommer de även att fungera under vintern i Stockholm."

Våra favoriter från The North Face