Brand Diaries

aeyde

Skomärket satsar på tidlöst cool design och traditionellt hantverk i en tid av fast fashion.
© Marlen Mueller
© Marlen Mueller 

Märket aeydes huvudkontor, som samtidigt fungerar som showroom, ligger i en av Berlins före detta socialistiska praktbyggnader, i utkanten av Friedrichshain nära Berlins centrum. Kontoret är lika storslaget som byggnaden, men samtidigt avskalat: de höga betongtaken är vitkalkade, och stora fönster och speglar som når ända ner till golvet ger mycket ljus och rymd. I vidsträckta hyllor ligger långa rader av läster, materialprover och prototyper, medan andra hyllor visar upp ett tvärsnitt av tidigare kollektioner. Rummen utstrålar lugn och rena linjer. Man får intrycket av att det är ett etablerat företag som håller hus här. Men skomärket aeyde (uttalas ”äydi”) har bara funnits sedan oktober 2015.

© Marlen Mueller
© Marlen Mueller 

Grundarna av aeyde är Luisa Krogmann och Constantin Langholz-Baikousis. Teamet har nu hunnit växa till tio personer. Luisa tar hand om produkthantering och marknadsföring, medan Constantin ansvarar för områdena ekonomi, logistik och IT. De lärde känna varandra på Zalando, där de i fyra år jobbade sida vid sida med affärsutveckling. Det var också där som idén att skapa ett eget skomärke kom till.

© Marlen Mueller
© Marlen Mueller 
Jag hade alltid problem med att hitta skor som var av bra kvalitet och samtidigt var snygga.

”Om skorna hade en snygg design var de ofta gjorda av plast. Det har aldrig varit min grej. Jag handlade delvis hos väldigt konservativa märken eftersom kvaliteten var bra, men sedan passade det inte stilmässigt.” Detta blev avgörande för Luisa. Duon satte igång att fundera, göra efterforskningar och analysera tillsammans. ”Vi märkte att kvaliteten är viktig för kunderna, men att de vill ha den till ett pris som inte börjar på 400 euro”, tillägger Constantin.

Därmed var aeyde-konceptet fött: tidlösa skor med en ren och neutral design som är lätta att anpassa till den kvinnliga kundens individuella stil – med ett bakomliggande högklassigt hantverk och till ett schyst pris. För det finansiella genomförandet fick de hjälp av så kallade ”Business Angels” – privata investerare som även bidrar med kunskap. Designerna växer fram i Berlin och kommer från Angelica die Gaeta, som har arbetat för inga mindre än Jimmy Choo och Vince Camuto. Produktionen sker i Italien. Där tillverkas alla läster; lädret kommer från Syditalien och satinen från Como. ”Vi ville börja med högsta möjliga kvalitet direkt”, säger Luisa. Hos aeyde börjar den redan med bilderna på webbplatsen, fortsätter med förpackningen och sträcker sig ända ner till skornas lädersulor. Vi har särskilt lagt märke till den diskreta gröna sömmen på skorna: Profilering och samtidigt en symbol för handarbete, förklarar Luisa. Det lilla strecket återkommer dessutom i loggan, i form av ett apostrofliknande tecken över det sista e:et.

© Marlen Mueller
© Marlen Mueller 

Namnet ska vara lätt att känna igen och stå för starka kvinnor – kvinnor som vet vad de vill ha. Som Constantins mormor Edith. Ett traditionellt namn som passar till hur skorna tillverkas. För att det skulle vara internationellt gångbart blev det till slut: aeyde.

Sedan dess har märket hunnit lansera sin fjärde kollektion på marknaden. Inspirationen till den kom från Noto – en senbarock-ruinstad på Sicilien, som finns med på Unescos världsarvslista. Naturen har återtagit mycket mark där genom åren. Alltifrån gräsets torra gröna nyans och de gulaktiga gamla stenarna till de fuchsiafärgade blommorna och havets blå färg återspeglas i skornas design: från Sofia, eleganta kilklackspumps av satin, till Talia, minimalistiska, remförsedda högklackade skor av blå mocka eller rosa sammet.

© Marlen Mueller
© Marlen Mueller 

Men bådas absoluta favoritsko från vår-/sommarkollektionen är Sylvie: en avsmalnande satinsandalett i chockrosa – ”en viktig sko för mig, jag satt uppe en natt och gjorde den”, minns Luisa stolt. Leandra Medine från bloggen ”Man Repeller” bar dem nyligen på en bild på Instagram, vilket gjorde Luisa enormt glad. Ännu ett steg mot den internationella betydelse och globala uppmärksamhet som de båda grundarna till märket önskar sig inom de kommande åren.

Men först kommer höst/vinter-kollektionen med många nya stilar, lovar Luisa. Den innehåller till exempel en sko med extremt kraftig klack, inspirerad av kall betong och arkitektoniska former. Bakom varje kollektion döljer sig sex till åtta månaders arbete. Hårt arbete. Vi frågar Luisa hur hon varvar ner efter en lång dag på kontoret. ”Jag måste ut och springa”, säger hon. Aeyde-sneakers är däremot inte att tänka på, försäkrar hon bestämt. Någon gång i framtiden kanske det dock kommer att finnas läderaccessoarer från Berlin-märket. Men Luisa och Constantin vill absolut inte blir för spretiga: ”Om man gör för många saker blir det inte lika bra. Det går inte ihop med våra krav.”