Katalog från Clinique

Filter
  • Varumärke
  • Pris
  • Färg
  • Egenskaper
  • Behov
  • Produktdetaljer
  • Konsistens
336 artiklar
|Sortera efter:
Sida 1 av 4

Clinique leder dig rätt i hudvårdsdjungeln

Amerikanska Clinique har sedan starten i slutet av 60-talet varit med om att både starta och driva utvecklingen inom parfymfria och allergitestade smink- och hudvårdsprodukter. De var också bland de första att inkludera hudläkare i sin produktutveckling och har speciella sortiment som används av legitimerade dermatologer. 

Det hela började med en artikel i ett modemagasin

I mer än 50 år har företaget presenterat produkter som både vårdar och förskönar, till både män och kvinnor. Själva gnistan som triggade igång hela Cliniques existens kan spåras tillbaka till en tidningsartikel i den amerikanska upplagan av Vogue, 1967. I en artikel om hudvårdsrutiner ställde sig redaktören Carol Phillips tillsammans med hudläkaren Norman Orentreich frågan: Can great skin be created?

Tidningen lästes av ingen mindre än Evelyn Lauder, som i sin tur såg till att hennes svärmor – självaste Estée Lauder ­– också fick ta del av den. Kort efter rekryterades de båda skribenterna, Phillips och Orentreich, för att skapa ett helt nytt varumärke. Redan året efter, 1968, såg Clinique dagens ljus och den första produkt som presenterades var en dermatologiskt testad produktlinje som såldes på Saks Fifth Avenue i Storbritannien.

Både namnet och ansvaret för utvecklingen av produkterna var Evelyns uppgift och hon var också först med att i sin yrkesroll bära den vita labbrock som än idag bärs av Cliniques personal i hela världen. Detta för att tydligt signalera sin grundläggande koppling till professionell hudvård.

Ett av de första interna Lauder-varumärkena

Clinique var ett av de allra första interna varumärkena i Estée Lauder Companies portfölj. När företaget startades hade företaget faktiskt bara Estée Lauder och Aramis, och därmed blev Clinique syskon nummer tre. Till skillnad från andra varumärken som under årens lopp har blivit del av familjen var det alltså inte fråga om ett uppköp, utan det var ett projekt som startades av just Estée Lauder.

Idag, ett halvt sekel senare, ingår drygt 30 olika företag i koncernen, som är verksam inom kosmetika-, doft- och hårvårdsindustrin. Många av de allra populäraste varumärkena inom skönhet är en del av just Lauder-familjen, och de är därmed ofta lätta att hitta var du än befinner dig i världen.

Nog låter väl det mesta mycket bättre på franska?

Den franska stavningen av själva namnet beror inte enbart på att det inom kosmetikans värld finns en viss vurm för glamourösa uttryck. Där gör ju sig franskan väldigt bra eftersom i princip allt låter elegant på det språket. För visst framstår Clinique som något mer exotiskt och mystiskt än det mer sterila och antiseptiska "clinic"?

Enligt modern historieskrivning ska Evelyn Lauder ha fått idén under ett besök just i Paris. De salonger dit fransyskorna gick för att få sin ansiktsvård kallades Clinique Esthétiques. Genom att låna första halvan av denna benämning lyckades Evelyn få till ett namn på sin nya produkt som lät spännande och exotiskt, men som samtidigt talade om att det här är en seriös, testad produkt. Den perfekta kombinationen, helt enkelt!

Vägen till den perfekta hyn går via tre olika steg

Alla goda ting är tre, heter det ju. Rätt eller fel, det stämmer ändå i ett fall – nämligen när det gäller upplägget som beskriver hur varumärkets olika produkter är tänkta att arbeta tillsammans:

  • Rengör – Grundläggande för all hudvård är att rengöra. Här finns olika tvålar, i både fast och flytande form, som är anpassade för olika hudtyper. Här ingår också redskap som exempelvis borstar för en effektiv, men skonsam användning.
  • Exfoliera – På den andra nivån handlar det om att hjälpa huden att bli av med döda hudceller. För detta ändamål erbjuds både mekaniska (peeling) och kemiska produkter.
  • Återfukta – Den avrundande proceduren är framtagen för att säkerställa att din hud inte blir för fet eller uttorkad; att den håller rätt fuktbalans, kort och gott.

Allergitester över 7000 gånger

En väldigt viktig del i hela Cliniques sortiment är att produkterna ska vara säkra att använda för alla. Därför är allergitester extremt viktiga under utvecklingen av nya produkter. Företaget beskriver processen med att ”One is a big number at Clinique”. Innebörden är att inte en enda person som testar produkten får visa någon som helst allergisk reaktion. Händer det, börjar de om från början med hela projektet.

De utgår alltid från ämnen som inte har några dokumenterade allergener. När en prototyp är klar testas den tolv gånger på 600 personer. Med lite huvudräkning inser vi snabbt att det landar på totalt 7 200 tester. Om någon testperson visar den minsta reaktion börjar de alltså om från början igen. Alla deras smink- och hudvårdsprodukter är dessutom parfymfria, för att inte doften ska orsaka överkänslighet eller irritation.

De egna konsulterna är experter inom både makeup och hudvård 

Förutom det noggranna arbetet med själva produkterna lägger Clinique mycket jobb på att utbilda. De som representerar deras sortiment får olika utbildningar och är i slutändan specialiserade på både smink och hudvård. I företagets kommunikation återkommer de ofta till att alla förtjänar vacker hud och deras sätt att erbjuda det är att utgå från det som verkligen vårdar och bibehåller kvaliteten, snarare än att försöka maskera skönhetsfläckar.

Utgångspunkten i hela deras utbud är att skönheten finns hos var och en av oss – i själva huden. Produkterna de säljer får inte på något sätt slita på huden. De ska vara vårdande och det gäller inte bara för uttalade hudvårdsprodukter. Även deras kosmetiska sortiment, till exempel deras läppfärger, är i sig återfuktande och återuppbyggande. På så sätt kan vi alltså hävda att det gör gott att sminka sig!

Idag är företaget så klart inte ensamma om att erbjuda detta. De flesta tillverkare lägger stor vikt vid allergitester och erbjuder produkter som är dermatologiskt godkända. Men en av Cliniques största styrkor är att de var med och startade detta sätt att arbeta. De har bidragit till att denna medvetenhet har blivit något av en standard. För dig som kund innebär deras historia och erfarenhet också en extra trygghet.